Der er mange bud på 2020 tendenser, men reelt set er få virkelig nye. Emballage er en af dem.
Alene årstallet indbyder jo rigtig mange til at fremsige bud på nyt i vente. Og på nogle områder sker der faktisk revolutioner, mens andre – uden at det er dårligt – er ny vin på gamle flasker. Aromaterapiens genkomst for eksempel.
Natur har jo aldrig været væk men drives nu frem af tidens clean green øko-krigere, veganisme, spirituel balance og wellness i alkens udgaver. Og meget lidt spirituelt ofte digitalt via apps – ‘phygital’ beauty er det døbt. For ‘jeg’ er jo ikke som andre, det skal være customized.
Og fordi teknologien fylder i 2020, så får vi også nye indsigter. Naturen afslører sig. Vi ser stadig mere stadig tydeligere (det HER for eksempel), og det ligger i det moderne menneske at ville have vished. Vi tør ikke helt sætte vores lid til fornemmelse og logik.
Noget af det, der kan betegnes revolution, det sker på emballagefronten, som har stort internationalt fokus. For aldrig har miljø fyldt så meget i vores bevidsthed. Verden står næsten i bogstaveligste forstand i flammer og kalder på handling.
Et af problemerne er affald, og selv om kosmetikemballage måske nok har ringe indflydelse på den store helhed, så synes jeg, at det må velkommes, at det er en branche, der i så stort omfang tager ansvar og handler. Om bagtanken så end måtte være frygt for at miste de miljøvakte kunder.
For eksempel har L’Oréal i partnerskab med Albéa udviklet den første paptube. Altså en papirbaseret tube til kosmetik, og vi kan forvente de første produkter i anden halvdel af 2020 forlyder det. Man har også pumpeflakoner i pap på vej. Det er særlig positivt, når verdens største kosmetikfirma forpligter sig til at til at forbedre sin miljømæssige profil. Endnu mere, for de er allerede i front og har sat sig selv en 2020 forpligtelse. Læs mere om de mange initiativer HER
Annemarie Börlind, der med biodynamiske og økologiske ingredienser og mange andre bæredygtige etiske og miljømæssige initiativer allerede er et hoved foran de fleste, de fjerner nu indlægssedlen og trykker på indersiden af papemballagen ♥
Og mere tysk emballagebevidsthed ses hos veganske Birkenstock, nemlig et genanvendeligt refill-system. Flasker med airless dispenser og udskiftelige patroner. Når produktet er opbrugt køber man således refill til den originale beholder. Læs mere HER
Og så går Juhldal all in for 100% genbrugsplast samt som hidtil glasemballager. Som er dem, der anvendes i deres nye Tap Selv system – og tak for at føre det ud i livet Juhldal ♥ Det vil sige, at du på et tidspunkt her på starten af året kan gå til forhandleren og selv tappe 250 ml Økologisk Shampoo No 9 i glasflaske, og prisen er den samme som for shampooen i 200 ml genbrugsplast. Du får altså 50 ml mere for samme pris. Og når du har brugt op, så får du fyldt op for 100 kr. Win win kan man vist godt kalde det.
Mere fokus på emballage bringer glas tilbage. Dels fordi plastik har været og stadig er et problem, men allermest fordi det passer til tidens upcycling. Genopfyldning eller genbrug til andet formål. Glas på badeværelset er på mange måder upraktisk, men produktmæssigt har det mange fordele, fordi det beskytter godt og jo altså kan renses til genbrug. Og så er det smukt.
FOTO på forsiden: L’Oréal
Pernille S skriver
Så er vi i gang! Tak Lise for tanker og skriv om den væsentlige emballageproblematik. Ligeså vel som jeg altid klipper tandpastatuben op, ligeså endevender og klipper jeg emballagen på mine beautyprodukter. Eksempelvis Rudolph Care’s Acai Face Oil. Indholdet er her i en tyk plastpose, som omsluttes af en glasflaske. Et pumpesystem gør at der gradvis dannes undertryk, hvorved olien gradvist tømmes. Smart nok at der ikke kommer ilt og smudsige fingre ned i produktet, men posen tømmes altså ikke helt. Efter (med møje og besvær) at have skilt systemet ad, kan posen trækkes ud af flasken, klippes op, og der er nu olie til yderligere en uges forbrug. Ikke uvæsentligt med tanke på oliens pris!
Tanken om at genanvende sin emballage ved fx at få en refill i butikkerne, er meget tiltagende. Mon ikke det vil vinde mere og mere frem? Vi har jo allerede vænnet os til at medbringe eget indkøbsnet når vi handler, fremfor hver gang at købe en plastpose
Kh Pernille S
Lise Grosmann skriver
Pernille S: Så er vi i gang på TDC-box-lånt internetadgang, men kablet har de ikke gjort noget ved!
Ja, Pernille den emballageproblematik har virkelig taget fokus. Somme gør det af ansvarsfølelse og andre mærker forbrugere som dig puste sig i nakken.
Der er rigtig mange af os, der mener det her alvorligt og de må hellere finde på en god løsning. Hvilket jo altså også sker.
Jeg synes, at det er beundringsværdigt, som du indsatser for at bruge op, jeg ville nok aldrig have tænkt på den pose indeni, og det er jo vildt, at der resterer produkt til en hel uge, når man tror produktet brugt op.
Den med medbragt pose har jeg dog praktiseret i årevis, jeg gids slet ikke bakse af sted med varer i plastposer, der bryder sammen under vægten. Jeg har diverse poser i bilen, så det ikke svipser. Det er selvfølgelig skidt, at jeg ikke cykler, men der er godt nok for langt for mig her fra bakkerne og til butikker.
Kh Lise