Og en af dem er ikke bare en trend, det er en movement, siger trendkyndige.
De seneste par dage har jeg læst lidt på lektien. Læst om alt det, der venter os. Paradoxerne slår mig. For på den ene side står en for mig skræmmende udvikling i retning af kunstig intelligens, digitale assistenter, robotter, talende apps, foodprints, ambient computing eller hvad det nu alt sammen kaldes. Helt ærligt, jeg forstår ikke meget af det.
Hvad jeg til gengæld forstår, det er behovet for modtendens. Mod det sanseoplevede. Mod at holde fast i det at være menneske. Finde roen og balancen. Være en del af noget og ønske at passe på det. Og det afspejles tydeligt i tidens tendenser. Flere har fulgt den linje længe.
Begge trends rammer beautybranchen i de kommende år. Et sjovt eksempel på dualiteten er, at selv om halvdelen af den vækst, man ser, kommer fra online salg, så viser det på den anden side, at vi ikke har forladt butikkerne, for herfra kommer den anden halvdel.
Men vi hopper ikke bare blindt på, når vi shopper, hverken digitalt eller ‘analogt’, vi researcher. Vi kigger dem efter i de etiske sømme. Fra jord til arbejdsbord. Vi vil have sikre-at-bruge certificerede produkter, se ansvarlighed og have service og information på begge ‘kanaler’. Og så vi vil have gode oplevelser.
Paustian er godt nok mere indretning end beautybutik, selv om de har forskellige wellness-produkter, men de har vist, hvordan man indretter en butik anno 2019. Den ligger i Niels Hemmingsensgade i København og er indrettet i en gammel bank. Og man har beholdt bankhvælvningerne, maghoniskranken og endog bankboksen med den tunge dør. Det er genialt. Et oplevelsesmekka. Man får lyst til at blive.
Lige til at kopiere til erstatning for uendelig uinspirerende beautybutikker. Og der er nok at mixe og skabe atmosfære med, for kreativiteten bobler, nye brands popper op nærmest dagligt. Både de hurtige fix, de helt personlige, de naturlige, dem der pynter her og nu, dem til håret, til kroppen, til velværet, til indvortes, strøm og stråler. Hvad venter I på derude! Glem salgstalerne bag disken, gå i dialog med mennesker, som hende HER gjorde det. Hun var så meget forud for en tid, der rammer branchen hårdt og krævende nu.
“‘Sub-Zero Waste’ is not just a trend; it’s a movement towards a ground-shaking new archetype for the beauty and personal care industry. Some companies are already discussing completely removing packaging from the equation. Whether reducing or eliminating waste altogether, if brands don’t change their approach now, they will become insignificant and may not exist in the future. Brands that place current profits ahead of making the necessary investment in zero waste and sustainability will not be around in the future.” Så kontant lyder det fra Mintel’s Global Beauty & Personal Care Team, der definerer trends for beautyindustrien.
Lige til sidst et par eksempler på trends ifølge forbes.com:
Den digitalt customized Hello Ava – og mere af slagsen Proven – den feminine og ret uimodståligt franske Vendome Beaute France – patchfanatikeren Patchology – natur, unisex, anti-inflammatorisk EirNYC – natfixeren SiO Beauty – food for your skin Olive + M. Og et par af de miljøetiske at tjekke Ethique (#giveupthebottle (bars)) – pure potent superfood skincare LOLI Beauty
De nye unge brands er en udfordring for de store gamle, fordi millennials, den p.t. mest eftertragtede forbrugergruppe, ikke vil købe det samme som deres mødre. Men før vi falder i svime over dem, så skal man huske, at det er nogen ting nemmere at stå fem ildsjæle omkring cremegryden end at producere til og beskæftige hundredtusinde mennesker over hele verden og stadig have etikken i top.
Des mere imponerende er det, at de største, L’Oréal, igen i 2018 og for 9. gang blev udnævnt til en at verdens mest etiske virksomheder af Ethisphere Institute. Og jeg, der har været en del af beautybranchen i mere end mange år, jeg ved, at L’Oréal er en eftertragtet arbejdsplads, som pynter på CV’et, men som rigtig mange slet ikke har lyst til at forlade.
God weekend alle sammen ♥
Julia Venus skriver
Rigtig fint indlæg, Lise <3
Med gode filosofiske tanker omkr. nogle af de etiske, æstetiske og menneskelige overvejelser vi bliver nød til at forholde os til.
Keep the good work;-)
Lise Grosmann skriver
Julia Venus: Tusind tak kære Julia, en ros, jeg sætter ekstra højt, når den kommer fra dig. Så ja, lad os keep on the good Work <3