Selvfølgelig ikke os – vel?
De er godt nok nomineret til både Årets Forbrugerpris og Årets Grønne pris for deres I Love My Planet Concentrated Shampoo – og ved I i øvrigt, at de allerede på den type tiltag har sparet 62 tons plastik! – men trods en mere end almindelig høj profil på det etiske og økologiske regnskab, så har jeg (stadig) denne fornemmelse af, at Yves Rocher er ofre for rent og skær snobberi.
Herhjemme. For der er 30 millioner kunder i verden, og i Frankrig bruger 1 ud af 3 kvinder Yves Rocher, så de er største brand med salg på alle platforme. Måske ville det hjælpe, hvis vi fik butikker herhjemme, så man kan se varerne. For et sted vedkender jeg mig en form for snobberi, og det er med hensyn til deres hjemmeside. Not grafisk smuk! Virker lidt discountagtig og produkterne fortjener bedre. Herunder en opdatering af emballage – ud over det miljømæssige.
Det kunne endda være, at det grafiske ikke har kant, men siden er heller ikke nem at finde rundt på. Så man for eksempel tydeligt ser links til alle de gode informationer om arbejdet med at skabe fra ‘have til hud’ pleje, for de dyrker jo planter til mange af ingredienserne på egne økologiske marker i lokalområdet. Det er faktisk nok svært at finde et brand, der er mere ‘natur’.
Og de har udviklet en patenteret teknologi, Natural Assimilation Technology, der gør planteingredienser genkendelige og brugbare for huden. Og selv om natur ikke altid er bedst for alles hud og til alle formål, så er der nok en sandhed i, at naturen ved bedst.
Bare tænk på den enorme interesse, der er i øjeblikket for mikrobiomet. Hvis der er noget, der er natur, så er det mikrober, bakterier-svampe-virus, og de milliarder, der trives på os, har vist sig at være vigtigere end vores gener. Og a propos dem, generne, så deler vi en hel del DNA med planter.
Det var i Xavier Ormancey’s tid som boss for produktudvikling, at denne teknologi blev udviklet. Og nu nævner jeg det lige igen, fordi det illustrerer min overskrift. Han havde nemlig tidligere været forsknings- og udviklingschef hos Chanel og sat formel på stærkt begærede (og omtalte) produkter i utrolig lækre emballager og til en svimlende pris. Lige det med prisen kan man ikke laste Yves Rocher for. Somme tider spærrer man øjnene op over de priser, de kan sælge til.
Lige til slut, plant et træ er heller ikke et fremmed initiativ for Yves Rocher, jeg tror faktisk, at de har nået målet på 50 millioner rundt om i verden. Det er ikke for at være trendstrategiske, det er en medfødt strategi i det 50 år gamle firma, som i øvrigt stadig er et familiefirma. Også en sjældenhed i dag.
Man snakker og snakker om at ville gøre en forskel, om naturen og kloden og CO2 og plastik i havene og genbrug og så videre, og så er det, jeg får den tanke, at det må være snobberi, når ikke flere med fingeren på den for tiden så dominerende ‘trend’ omtaler Yves Rocher.
Produkterne er ikke visuelle bolcher til Instagram, og derfor er det nok mest de nye på banen, de unge influencere, der ikke rigtig kender historien og kan se igennem. Så flere forbrugere sætter produkter på hylden, der plejer både deres hud og samvittighed – og økonomi – på god vis. Og nej, vi er ikke ude i noget sponsoreret, ingen har betalt så meget som to stavelser af det, jeg har skrevet her.
I øvrigt synes jeg, at de Yves Rocher fotos, jeg har fundet til teksten her, er rigtig fine, så måske vil de til at pakke sig pænere ind i det hele taget. Og åbne butik(ker).
Og så har I fri for mig til i morgen. Stå fast derude ♥
Maria L skriver
Skulle lige til at skrive, at fordi de ikke oplyser INCI på hjemmesiden, gider jeg dem ikke. Men jeg smuttede lige forbi for at være sikker, og den er da kommet på. Det er fedt. Jeg er enig med Eva om at de er lidt støvede, men de må gøre noget bedre end Oriflame, der er helt yt, efter frasalget. Høje priser, dårlig kundeservice. Nu er kundeforholdet hos YR fornyet igen, men jeg må inddrømme, jeg savner nogle uparfumerede alternativer og mineralske solcremer. Til gengæld fire produkter for 115 kr. + en gave i form af full size serum??!! Hvor er det lige man får dét henne (jeg skal nok vælge at plante et træ næste gang 🙂 )
Lise Grosmann skriver
Maria L: Skøn kommentar (; De er i den grad støvede udenpå – i hvert fald mange af produkterne – og så er der det med hjemmesiden. Men i sidste ende er det jo indholdet, der bestemmer. Og her kan de faktisk måle sig ganske godt med mange dyrere brands. Med hensyn til mineralske og dermed reflekterende filtre, så er der masser af andre mærker, der vælger de ‘kemiske’/absorberende. Og her er der jo sket en stor udskiftning på grund af problemerne med koralrev.
Du planter et træ næste gang og får gaver oveni hatten (; God aften kære
Sidsel skriver
Jeg har lige været i Malaga hvor der ligger en skøn lille Yves Rocher-butik på en af gågaderne i det gamle centrum – og den lå der også, da jeg boede i byen for (gisp) 15 år siden! Jeg købte ikke noget, da jeg ikke mangler og derfor prøver at holde igen med spontan-shopperiet, men det var et skønt gensyn. Og en dejlig butik – gid der var en herhjemme! Det er et godt mærke, og jeg er faktisk begyndt at have en del sager derfra. En skøn natcreme fik jeg endda med som gave ved sidste køb. Og deres neglelakker er så gode og med nemme penser – stor anbefaling herfra ?
Jeg husker dem også fra barndommen og kuponhæfterne – men deres bæredygtighedsfokus, og seføli produkterne, har for mig vundet over det lidt støvede og “kiksede” image..
Lise Grosmann skriver
Sidsel: Aj, hvor hyggeligt. Tak for at fortælle – også om erfaringer med produkter. Og ja, den neglelak ((: Det er da sjovt, at de har butik i Malaga og ikke København, men der er selvfølgelig en grund. Det er jo nok også en hel del dyrere at etablere sig med husleje i city af en lille storby.
Det er så dejligt det, du skriver med at det er værd at overse det kiksede og lidt støvede og holde fokus på det, de holder fokus på….bæredygtighed og gode produkter.
God søndag kære
Eva B skriver
Jeg ved ikke, om det kun er snobberi, Lise.
For mig har afvisningen af Yves Richer noget at gøre med deres historik og deres rædsomme æstetik. Jeg har ikke rigtig tillid til dem, og det har jeg i høj grad til mange andre billige mærker som fx. Matas produkter, Natura Siberica, The Ordinary, Rønsbøl, hypede Glossier, Nilens Jord, Bodyshops. Indenfor K- beauty kan du også finde mange billige produkter.
Jeg købte faktisk i nogle år yves Rocher produkter (via kuponhæfterne!) og jeg husker deres parfumer som værende halvdårlige. Shampoo mm var vist sådan set OK (og er jo klart blevet bedre) men de har bare den der aura af kupontiden, Oriflame og 80’erne. De har ikke på samme måde som Bodyshop – som de vel egentlig emballagemæssigt ligner et stykke af vejen – formået at markere sig som noget, der kan noget specielt ifht natur og miljø. Og så har vi vel egentlig bare så utroligt mange mærker at vælge imellem….vi leder hele tiden efter noget nyt og spændende, og Yves Rocher er ikke nyt og spændende.
Måske de skulle ansætte Brandon Truxae….
Lise Grosmann skriver
Eva B: Det æstetiske er jeg enig i og så langt er der jo faktisk tale om en form for snobberi, som jeg vedkender mig. Vi er så fokuserede på det visuelle, at det ofte bliver vores kriterie for valg.
Den med historikken forstår jeg derimod ikke, faktisk slet ikke. Hvis vi taler etik herunder bevaring af plantediversitet*, localfarming for nu at tale nydansk, tusindvis af af arbejdspladser alene i lokalområdet, Foundation Yves Rocher og bl.a. de 50 millioner træer. Helt ærligt er der ikke mange af de serier, du nævner – så gode de end er – der kan matche det.
Og hvis der ikke havde været en udfordring i udvikling af produkter, så havde Xavier Ormancey nok ikke satset en stjernekarriere inden for R&D i fem år. Han er i øvrigt nu hos Pierre Fabre. Og med hensyn til Brandon Truxae, så bliver det jo lidt svært at kommunikere, selv om vi arbejder meget ‘i skyen’ i dag.
Produkterne er tæt på 100% natur…..den nye serie Anti-Age Global således 95% i for eksempel cremen, hvor der så til gengæld ikke er mineralske olier eller farvestoffer. Heller ikke i serum selvfølgelig. Og den dufter faktisk virkelig diskret og dejligt.
Du har ret, Yves Rocher er lige som rigtig mange andre serier ikke ny, det er faktisk 60 år siden det startede i Britain. Prisen har jo sin forklaring i, at alt foregår i huset, man skal ikke købe sig til noget, bortset fra den handel, man har med farmere i Mali og Madagascar, fordi ikke alt kan dyrkes hjemme. Der er heller ikke fordyrende mellemled i distribution. Og så er der jo mængden af solgte produkter….alene hver 3. kvinde i Frankrig.
Men enig, som jeg jo også skriver, de må stramme op på emballager, som de hele tiden strammer op på indhold og nye produkter. Og så skal den hjemmeside i hænderne på en prof meget snart også.
*55 hektar økologisk dyrkning af mere end 20 plantearter
Pernille S skriver
Bliver da helt flov over at jeg er een af dem som i mange år har troet Yves Rochers produkter var – undskyld mit ordforbrug – skod produkter, som blev solgt via kuponhæfter. Din indsigt har givet mig både indsigt og udsigt 😉
Lise Grosmann skriver
Pernille S: Hi hi….ved du hvad, jeg tror, at rigtig mange deler den opfattelse. Og det har nok en hel del med salgsmåden at gøre, men det var jo Rocher’s opfattelse af at komme tæt på kunden som han var tæt på råvarer og produktion. Men i dag er der jo butikker og spa’s og netsalg, som vi kender det fra andre brands…bare ikke herhjemme.
Ellen Marie skriver
Jeg har selv for nylig modtaget en pakke fra YR, og har prøvet det før med stor succes, men der er nok lidt om snakken med kuponhæfter og billige priser, som får os til at snobbe opad rent pris – og indholdsmæssigt. Ekspeditionen er i øvrigt yderst prof. og hurtig. Har besluttet at følge op næste gang jeg har behov.
Tak for dine altid fyldestgørende “skriv”
Lise Grosmann skriver
Ellen Marie: Hi hi, fyldestgørende skriv…pæn måde at sige det på <3
Og du har jo fat i det, jeg er overbevist om, er årsagen. Der klæber et forkert image til en serie produkter, der fortjener noget helt andet og bedre. Men de må ud og rykke ved opfattelsen og en af måderne er at tale et andet visuelt sprog.
Ursula Beate Dieterich-Pedersen skriver
Åhhh Lise – jeg er tysk og der er der faktisk både meget lækre Yves Rocher Butikker – og som ung bestilte jeg en del der. Må tilstå, at jeg holdte op, fordi jeg netop er … uhh … snobbet. Os der ikke har samme forstand på skønhedsprodukter som dig tænker jo nok, at det kan ikke være godt, når det nu er så billigt. Håber du kommer til at forklare os lidt mere om nogle af deres produkter en dag, for hvis jeg kunne spare nogle penge der vil jeg da gerne – især hvis de har et godt bæredygtigt koncept. Og – just for the record – jeg holder også rigtig meget af Nivea – den helt almindelige Nivea creme, og så deres sol produkter, hvis duft sætter mig med det samme på barndoms strande. Sådan en blå dåse har jeg altid stående, og så fylder jeg cremen i noget mindre (der ser mere tjekket ud – uhh) til håndtasken. For den virker for mig hver gang….
Tak så mange gange for den lille reminder om at prøve af og vælge selv – og ikke kun føle sig forkælet, fordi jeg har brugt mange penge på et produkt.
Kærligst Ursula
Lise Grosmann skriver
Ursula Beate Dieterich-Pedersen: Tysk og Nivea, det MÅ føles ad. Og du kan tro, der også har stået en del blå dåser her i huset. Faktisk gør der det til stadighed, fordi min mand, der i tidernes morgen som fotograf har haft fingrene i fremkaldervæske, siger, at det er den eneste creme, der kan reparere revner i fingerspidserne. Og jeg kan godt pakke mig væk med andre bud (;
Yves Rocher kan jo holde prisen, fordi de har så kort vej fra ingrediens til forbruger i bogstaveligste forstand. De dyrker meget selv, og de udvikler, forarbejder og producerer selv, og de har ikke fordyrende mellemled på vej til kunderne.
Men det er jo sjovt som Hanne I skriver, at alle er vilde med The Ordinary, som er billigt, men undskylder sig med tvivl i forhold til billig pris (og du er ikke den eneste), når det gælder et ikke så amerikansksmart brand som Yves Rocher. Tænk, hvad de kunne være med til at skabe af viden og holdning, hvis de kom noget bedre ud til forbrugerne.
Og jeg kender og forstår godt den med at føle sig ekstra forkælet, når noget var lidt fråds (;
Kærlig hilsen Lise
Hanne I skriver
Ja, især i disse tider, hvor billige kvalitetsprodukter er i høj kurs, som fx The Ordinary. Er enig i, at deres design er håbløst gammeldags, håber at Hydro Vegetal Micellar Lotion og Serum er første skridt i en mere enkel retning. Til gengæld har jeg scoret en skøn serum essens, Elixir Jeunesse, og en hyggelig rosenparfume som bonusgaver ved køb. Så man kan få meget for pengene.
PS: Skønne fotos, Lise. Håber YR ser dem!
Lise Grosmann skriver
Hanne I: Fint eksempel, du nævner Hanne. The Ordinary laver fine produkter, meget enkle produkter i en meget ren og enkel emballage, der signalerer indholdet perfekt. De er en god historie og fortæller deres kunder gode historier. Jamen, tænk hvis et brand med den historie og det know how, som YR har, lod sig inspirere til deres version af tidens måde at kommunikere indhold.
Fotos er fra YRs internationale site og der er jo noget visuelt smukt, som bare skal længere ud.
Pernille skriver
Helt enig – produkterne er super nævner i flæng alle sæber og body shampoos, alle læbepomader, neglelakker og body lotions – men salgskanaler og emballager understreger ikke produkterne. Til gengæld er priserne jo så fantastiske og det ved jeg ikke om de kan holde, hvis der skal åbnes butikker og køres High end emballage ?
Lise Grosmann skriver
Pernille: Dejligt, det er jeg glad for. Også, at du har taget produkterne til dig, men det er jo ikke meningen, at det skal være ‘på trods’ elelr at man gemmer dem ind i skabet (;
De er jo mange brands med langt færre kunder, der overlever fysiske butikker, så som Frankrigs største og et marked som det danske, som rigtig mange satser på, så skulle der vel kunne blive til en butik i hver af de større byer.
Anette Waaben skriver
Gid de ville opgradere deres hjemmeside og få det hele til at femstå lidt mere lækkert og knapt så discount-agtigt.
Og så måske også se lidt på de forskellige emballager samtidig.
Jeg bruger nogen af deres produkter,bl a en dejlig bodylotion med kokos og en håreddike med hindbær, men ansigtscremerne har jeg ikke rigtigt kastet mig over endnu. Måske fordi opsætningen på deres hjemmeside er svært at overskue.
Lise Grosmann skriver
Anette Waaben: SÅ enig og så dejligt, at du giver dit besyv med. Små step og måske kan vi her være med til at skubbe til den udvikling, som Bosy Shop så i øjnene. For det er jo helt ærligt tåbeligt, at du, der rent faktisk bruger deres produkter, på grund af en dårlig hjemmeside opgiver at finde hudpleje. Og det skal lige understreges, at den internationale hjemmeside ser ud på samme måde, den danske er bare en oversættelse om man så kan sige.
Birgitte B skriver
Det kan også undre mig. Selv om der ligger (lå?) en fin butik på Strøget og deres varer er gode produkter, så køber jeg det ikke.
Jeg tror, det for mig hænger sammen med, at da jeg var barn, så var de i det der Kuponhæfte, som kom ind af døren med posten. (jeg er klar over, at jeg lyder som et oldfund nu). Men min mor var medlem af Oriflame og derfor kunne der jo ikke være tale om at at købe Yves Rocher.
Anyways, jeg håber at de får en (bedre) fod indenfor på det danske marked. Kh. Birgitte
Lise Grosmann skriver
Birgitte B: Jeg tror, du rammer noget af det rigtige. Jeg kan også huske dem og Oriflame fra engang og som sådan noget….øh, hvem bruger det andet end gamle koner. Så da jeg flyttede herop på landet for noget med snart 30 år siden, blev jeg aldeles overrasket over at se også yngre hente Yves Rocher pakker. Ja, faktisk over overhovedet at SE pakker fra dem.
Men jeg tror trods alt, at fysiske butikker ville skubbe til de fordomme, vi må vedkende os.
Stadig skulle de lære af Body Shop, der gave produkterne en make over og fik brushet det førhen så fine image op. Og fik butikker.
Kh
Lise