Undskyld mit anglidanske, men én god ting fik vi med coronaen, nemlig et skarpere blik på vores hudpleje.
Bag coronamasken talte vores hud pludselig tydeligt om sine kvælningsfornemmelser. Og det sammen med hjemmearbejde fik mange til at indføre enklere hudplejerutiner. Og få et større fokus på hvad det er, der skaber en reel forskel. Så lad os se på årets kåring af de mest populære ingredienser derude på de mange sites og blogs.
Her har I så nogle af 2020’s mest populære ingredienser repræsenteret af Paula’s Choice 2% BHA Liquid Exfoliant – Seriøst Bedre Hud Ansigtscremen med alle ingredienser minus C vitamin (Anette Kristine Poulsen/beautyspace) – Pestle & Mortar Pure Hyaluronic Serum – Peter Thomas Roth Oilless Oil 100% Purified Squalane – Pudderdåserne Must Have Niacinamid 10% – Elizabeth Arden Vitamin C Ceramide Capsules.
Med overskriften green, clean, simple* som noget nær dagens must, så holder vitaminerne deres førerposition. Og det er såmænd lige før, at A vitamin og C vitamin må se sig overhalet af B3/niacinamid som den mest omtalte og måske anvendte ingrediens, men det er nok C vitamin, der stadig fører med sine mange talenter fra antioxidant til pigmentensarter og kollagenlifter.
Men de skal jo være i noget, vitaminerne, og helst noget hudnyttigt og her kan ikke meget måle sig med hyaluron (og glycerin), ceramider og squalane. Så heldigvis var de på listen. Og endelig har salicylsyre/BHA fået fortjent opmærksomhed, som peeling-ingrediensen med særligt talent for at rense ud i porer, fordi den er fedtopløselig.
Men der sker jo meget mere derude, hvor tendenser skabes og nye teknologisk bedrifter ser dagens lys. For ikke at tale om ‘biotics, som endelig ser ud til at stryge ind på ingredienslisterne. Den snupper vi i morgen ♥
*) ET PS med en løftet pegefinger herfra til de heeelt utrolig mange nye – også danske – brands, der ser dagens lys: Please, lad være med at fortælle verden, at alt andet var skidt og bras og farlig kemi indtil netop jeres serie kom.
De ER derude, de har været der længe, de brands, der tog skridtet allerede for mange år siden. Med danske Charlotte Vøhtz, Green People, som en pioneer for mere end 20 år siden. Besøg siden, der er produkter til det hele – også mænd og børn – og til priser, der er til at betale.
Bliver vi i Danmark udmærker Derma sig med certificeringer – AllergyCertified, Asthma Allergy Nordic, Svanemærke, Vegan og EcoCert. Forbrugertryghed og det til priser, der er til at betale.
Foto: Derma
Og hvis vi så lige springer tilbage til det at være ny på markedet og mene, at man nu også byder ind med nyt, så vil jeg da gerne endnu en gang fremhæve AiiA. Jeg synes, det er imponerende flot at lancere fuld serie, der er EcoCert økologisk certificeret, har Svanemærke og desuden AllergyCertified. DET er hudpleje med god samvittighed til forbrugeren, og det er ikke gratis for producenten! Og så har de oveni nytænkt, hvad det nu egentlig er, hud har brug for – fugt og ceramider ikke mindst.
De vandt ikke Årets Nye Brand i Danish Beauty Award 2020, som de var nomineret til – og som jeg personligt mener, de burde have vundet – men de har netop vundet guld, sølv og bronze, ialt fire priser, ved Scandinavian Global Makeup Awards 2020. Plus omtale i British Vogue både i december og januar 2021. Så nogen har blik for godt nyt.
Pernille S skriver
Hvor må det være svært at være både gammelt såvel som nyt brand i en tid, hvor det vælter frem med nytænkning, men også “gammel medicin på nye flasker”… Heldigvis er vi forbrugere blevet væsentlig skarpere til at se os for, og have en sund skepsis overfor de som markedsfører deres produkter som værende revolutionær epokegørende! Og kan vi ikke lige gennemskue de forgyldte ord, så er det godt at vide vi har vagthunde som bl.a.dig, Lise!
Jeg kommer fra tid til anden i et etisk dilemma; markedet oversvømmes snart af så mange brands, at det tangerer en solid overproduktion af ting “vi ikke kan undvære” – på linje med tøjbranchen. Der er vel grænser for hvad vi kan forbruge?
Personligt kan jeg godt blive forvirret af den jungle af produkter der udbydes, bare indenfor skønhedsindustrien. Jeg kan jo ikke i et helt liv nå at prøve dem alle!
Derfor synes netop at bloggere som du Lise og Anette @beautyspace.dk , har en vigtig mission i at sortere skidt fra kanel. Både af hensyn til at minimere produktion af unyttige og ligegyldige produkter, men også gå forrest med at vise kvalitet og miljøbevidsthed. Her mener jeg ikke det skal være forbudt at satse på luksus, tværtimod. Men, der skal være fornuft og faglig professionalisme bag.
Personligt tror jeg vi som forbrugere kommer til at se meget mere til gennemtænkte emballager, som er miljøvenlige, men også gerne må være smukke at se på…
Tak for endnu et dejligt blogindlæg i denne søde juletid 🥰
Kh Pernille S
Lise Grosmann skriver
Pernille S: Du rammer lige ned i noget ømtåleligt, når du skriver at vi oversvømmes af brands, og herhjemme ser vi kun toppen af isbjerget. Det er godt med modspil, og der var og er behov for forbedring på det indholds-og miljømæssige, men nu må vi være ved at være der, hvor mere blot bidrager til forvirring, forbrug og forurening.
I virkeligheden har man i mange år kunnet købe god samvittighed med mærker som Börlind, Hauschka, Lavera, Yves Rocher, og når kæmpestore L’Oréal år efter år vinder priser for deres etiske og miljømæssige tiltag, så er der jo ikke mange huller at lappe.
Men så er der den branche, som jeg har tilhørt i mange år, medierne vil hele tiden se NYT. Det er det nye, der skrives om – en kort tid.
Det, der irriterer mig og som fik mig til tasterne i går, det er, når nye brands markedsfører sig på noget, de ikke er nye med netop som om alt andet på hylderne er farlig kemi og miljøsvineri. Selv om det eneste de måske kan bidrage med er at emballagen er delvist genbrugsplast. Hallo!!!
Hverken Anette eller jeg er sponsorerede og har dermed en fri tilgang, men vi vil jo også gerne være først med det nye (; og Anette er mere eller mindre nødt til det, når hun også er på TV.
Men du har helt ret, den vigtigste nye dagsorden er miljøvenlige emballager og produktion, og her udmærker kosmetikbranchen sig betydeligt i forhold til modebranchen. Faktisk ret flot i forhold til de flester brancher. Måske fordi der bliver flere forbrugere som dig og den nye generation, der bare stiller det som et krav.
TAK for dejligt skriv og kærlig hilsen fra mig, Lise
Pernille S skriver
Selv tak 🙏🏻🥰