Og få sol til sanserne.
Det er ikke helt hen i vejret at skabe duftdestinationer, for faktisk lugter vi bedre, end vi tror og minder har det med at blive husket af næsen.
Foto: pixabay.com
Vi står med flere trends inden for parfume, men dem, der fremstiller duftene, vil nok kalde det udfordringer. For eksempel en på allergisiden og så rammer hele den grønne/miljøbølge på emballagesiden herunder ønsker om refill. Der er masser af restriktioner. De HER ser ud til at opfylde det meste og samtidig repræsenterer de en ny trend.
FiiLiT Parfum au Voyage fortæller nemlig, som navnet antyder, en rejsehistorie og deraf min påstand om sol til sanserne. Ikke mindst, hvis man har et minde fra et land, en by, et sted. Og eftersom de klogeligt har lavet små størrelser, så kan man jo komme kloden rundt. Men nok så vigtigt teste duft på sig selv og sine omgivelser før den store investering. Og når man har gjort den, så fås refill. Også en fin emballagebesparende idé.
FiiLiT fortæller, at de bruger mellem 87% og 100% naturligt råmateriale, og det sker fra bæredygtige og socialt ansvarlige lokalproducenter i samarbejde med flere organisationer. I 2016 fik de certificeringen Slow Cosmétique som anerkendelse for alle de gode strategier. Alt i alt kan man altså komme på en lav-CO2-rejse med sin næse. Du kan købe bl.a. HER og ellers oplyses nærmeste forhandler på 70 23 66 30.
Hvorfor bruge syntetiske molekyler? Dels på grund af allergiudfordringer men også for at beskytte sjældne planter for ikke at tale om de dyriske noter fra moskushjort og civetkat, man anvendte førhen*. Men ud over at kunne skabe noter har forståelsen for molekylernes opbygning givet parfumørerne et redskab til at ramme lige det, de forestiller sig. Mange af dem er jo multisansere og dufte er for dem ikke mindst visuelle. Enten de nu skal ramme, hvad vi tror er duftudgaven af en celebrity eller for eksempel en destination. I øvrigt er en anden trend, at duftkreatørerne rykker ud af industriskyggerne og præsenteres med deres værk.
*) En sjov historie….I 1888 forsøgte den tyske kemiker Albert Bauer at indskrive sig i historien med et sprængstof, der var endnu bedre end trotyl. Det mislykkedes men stoffet havde en fantastisk duft af moskus, som han rendyrkede og i dag regnes ‘Baurs musk’ stadig for at være den bedste syntetiske udgave af moskus. Læs den og andet spændende om parfumekemi HER.
Pernille S skriver
Kære Lise. Den MuskOil jeg købte som hippie præmie, er fra mærket Gosh. Jeg erindrer dog duften fra way back betydelig bedre, end den som fåes i dag. Tror du der er ændret på nogle af ingredienserne?
Ved du iøvrigt om man få Fenjal badeolie nogen steder. Den var et hit i 70’erne! Kh Pernille S
Lise Grosmann skriver
Pernille S: Kære Pernille, åh ja….Gosh har også en, men den eksisterede vist ikke i 70’erne.
Men ja, jeg tror, der er ændret på muskolierne fra dengang og til musk i dag, for dengang har det helt sikkert været den naturlige råvare mens det i dag er syntetiske molekyler, det er jeg ret sikker på.
En googling viser, at Fenjal fås i forskellige netbutikker, selv har jeg ikke noget erfaring med den – jeg kan faktisk ikke rigtig huske den, mærkeligt. Kh Lise
Lise Lotte skriver
Jeg synes nu Muskoil duftede smadder godt ?
Lise Grosmann skriver
Lise Lotte: Du var/er ikke alene ((: og for ikke så længe siden sendte The Body Shop nye versioner på markedet https://www.thebodyshop.com/da-dk/dufte/eau-de-parfum/white-musk-perfume-oil/p/p000474
Pernille S skriver
Sjov læsning i dag, Lise!
En lille sød historie fra min afdelings julefrokostfest lørdag, hvor teamet var hippie/diskotiden 60-70’erne.
I min tale til kåringen af aftenens hippie, var een af præmierne Muskoil. Med henvisning til din beskrivelse om brug af dyriske noter, nævnte jeg bl.a. at man kun skulle bruge ganske få dråber, og man med sikkerhed tiltrak både dyr og mennesker. Præmien indeholdt desuden en LP med datidens hippe kvindegruppe Shit & Chanel. Men, som jeg tilføjede, så fik gruppen et sagsanlæg på halsen og skiftede navn til Shit og Shalu. men det nok fordi de bar Muskoil og ikke Chanel parfume. Hvad tror du jeg har på? replicerede præmie modtageren. Chanel nr 5 selvfølgelig, svarede jeg. Akkurat! Se det var spot on på dufte 😉
Lise Grosmann skriver
Pernille S: Din historie er da meget sjovere (; HJÆLP muskoil, den var forfærdelig men det mest forfærdelige var jo mængden, folk brugte. Jeg havde en kollega på ALT for damerne, som badede i det, tror jeg, hun var ved at kvæle os allesammen. Man må håbe for hende, at hun tiltrak nogle stakkels dyr, for os andre skræmte hun på afstand. Faktisk var hun sød og sjov og dygtig <3
Shit og Chanel - jae, man skal passe på med de der navne. Og ord....som Yves Saint Laurent fik problemer i USA med Opium - uha uha!
Jeg fortsætter lidt med dufte, for der er en anden tendens, som er gamlere end 60'erne og 70'erne og som jeg godt selv kan lide vender tilbage. Meeen den tid er nok forbi, hvor man indskriver sig i historien for noget, der ligner evigt - som Chanel No 5 og nogle få andre.