Og en vred kommentar…
Lysten til shelfie skyldes, at jeg for nylig var i Søstrene Grene, og der stod jeg pludselig over for ikke lige den hylde, jeg havde drømt om (og håber, manden vil lave) men dog en hylde. Så mine amatørfotos kan få lidt mere stil (jeg skal nok komme efter det). 68 kr. kostede den, og det er for billigt på en eller anden måde. Jeg kommer altid til at tænke alle mulige sociale- og miljømæssige tanker, som burde få mig til ikke at købe.
REKLAME? Selv om jeg nævner – og måske ligefrem reklamerer for Søstrene Grene, så skal det ikke markeres som reklame, for jeg har jo købt hylden lige som jeg har købt bogen, notesbogen og kurven på foto. Men kosmetikprodukterne er sendt til mig til test uden beregning og uden forudgående aftale. Jeg får ikke penge for at omtale dem og jeg kan i sagens natur enten lade være eller omtale dem dårligt (skal jeg så skrive ‘dårlig reklame’?). Når jeg skriver redaktionelt, altså til blad/magasin, så er det same same og har været sådan altid, men jeg skal ikke skrive reklame.
Jeg må indrømme, at jeg raser indeni, når jeg somme tider hæfter mange års opsamlet viden og erfaring på en omtale eller har researchet på ingrediens eller andet og så skal skrive reklame? Den mistænkeliggørelse af min troværdighed. Hverken firmaer eller Forbrugeromdbudsmanden har betalt mig for et livs arbejde med det her. Men jeg får bøde, hvis jeg ikke gør det – fortæller jer, at alt på denne blog i deres øjne åbenbart stort set er et reklamestunt (jeg mangler en grædeemoji).
Og lad os så komme til lidt pink pepreklame på en grå mandag.
Jeg vender tilbage til nyheden, for Jurlique har udviklet deres egen rose, som er i Rare Rose serien. Og misten er selvfølgelig et must for enhver rosenelsker nu, hvor de slipper op i haven. Det er bare at lukke øjnene og sende et pust mod huden (hvor den også gør godt) og så er sommeren tilbage. Ingen kan lave autentisk blomsterduft som Jurliqe.
Rodial Pink Diamond Magic Gel Day kom for tre uger siden. Og nu, hvor guld og diamanter igen holder indtog i hudplejen er den jo topaktuel. Her taler vi blureffekt. Det er en utrolig dejlig let men godt fugtende gelcreme, som vil være perfekt under makeup især for alle, der har problemer med at det skrider, fordi huden selv fedter. Den lister niacinamid pænt højt oppe på ingredienslisten og indeholder også bl.a. squalane og peptider. Og så klapper jeg endnu en gang af Rodial’s låg/dosering – ingen snavsede fingre i cremen. Læs mere og se fuld ingrediensliste HER
Sara Gottfried ‘Lev dig yngre’ er en supergod bog, som kun kan anbefales. Jeg er endnu i gang med læsningen og hvad I ikke kan se, det er alle de små labels, der stikker ud i siden.
Clarins Rose Radiance Cream har den mest utrolige lyserøde farve, og der er en mening med det. For sammen med en let peel-effekt fra hisbiscusblomst og flere perleekstrakter skal det give huden det, der er så stor fokus på – glød! Det er en utrolig dejlig creme på huden og selvfølgelig Clarins tro med flere planteekstrakter samt peptider. OG deres Anti-Pollution Complex til beskyttelse mod det miljø, som ifølge Sara Gottfried kan tagge generne uheldigt. Godt set af Clarins allerede for flere år siden. Læs eventuelt mere HER og se den smukke video nederst.
Jeg er jo ikke den store vaske-hele-kroppen-fan men jeg er fan af Lavera, som har fyldt deres ni august-nye body washes med så meget godt, at det ligner den rene hudpleje. Læs eventuelt mere HER og se fuld ingrediensliste.
Zarko ♥ Jamen, alene emballagerne – pumpe og alutube. Og duften af Pink MOLéCULE 090.09 – en bestseller i hele verden. Innocence, purity og masser af sensualitet. Selvfølgelig er indholdet også toplækkert med omega-rig vindruekerneolie som no 2 på ingredienslisten samt en anden hudkyndig ingrediens, Aloe vera. Er der ikke noget med, at det snart er jul. Se/læs om produkterne HER.
OG SÅ VIL JEG GERNE LAVE REKLAME for at huske at kigge ind i morgen, hvor det er Helle Forum, der fører ordet og passer kommentarfeltet. Hvis I skulle have glemt det, så er Helle Forum eksperten HER (man kan ikke vinde mere).
Carina C skriver
Jeg kan bestemt også godt forstå problemerne med de skøre marketingregler, -tænk der SKAL reklameres for noget lånt tøj eller en creme. Trods de ubjelige regler lyder det som en ugennemskuelig jungle, så jeg er enig med Kristi, der skriver, det er op til os forbrugere, at finde ud af hvem og hvad der står bag.
Jeg tvivler faktisk på, vi forbrugere er med i længden, hvis der ikke står et seriøst og dygtigt menneske, hvis viden man har tillid til bag bloggen eller produktet (som Blog-mutter her) – men selvfølgelig skal jeg ikke undervudere effekten af kulørte billeder af de kendte o.lign..
Hvor er det dejligt, Rodial endelig har lavet nogle ordetllige låg til deres krukker. Jeg håber, der er flere brands der følger deres eksempel!
Lise Grosmann skriver
Carina C: Det er selvfølgelig for at beskytte os som forbrugere mod at ‘falde for reklame’. Men når man så tænker på, hvad det er tilladt at reklamere for, så holder den jo ikke mange meter. Jeg tror, som du også er inde på, at vi lærer at se igennem det hele inklusive smukke fotos af celebrities og finde de informationer, vi søger hos dem, vi har tillid til.
Der ville ikke eksistere medier og slet ikke omtale af alt fra cremer til safarirejser, mad og mode, biler og mobiler osv. hvis ikke firmaer netop sendte ud/inviterede for at få en bedømmelse af deres produkt.
Når det gælder aviser/blade/magasiner, så gælder en anden lov, og de skal ikke skrive reklame. De kan for eksempel skrive, som det ofte er tilfældet ‘XX var inviteret af XX, som ikke har haft indflydelse på artiklen’. Men for blogs gælder andre regler. Jeg kan ikke skrive, at produktet var tilsendt af XX, som ikke har haft indflydelse…osv. jeg skal skrive reklame, og det ord bortfejer enhver formodning om, at jeg videregiver en egen og reel information. I ordet ligger, at jeg går firmaets ærinde og formentlig får penge for det. DERFOR bliver jeg vred.
Carina C skriver
Det forstår jeg bestemt godt, du bliver vred over, og jeg har svært ved at se forskellen på aviser, blade og magasiner og blogs på nettet. Jeg har dog aldig opfattet dit “skøn-skriv” på BeautyBlog som reklame, – kun som lærdom, gode råd og inspiration!
Lise Grosmann skriver
Carina C: Lovgivningen skelner, og på den fjollede måde er jeg underlagt én lovgivning, når jeg nu sidder og skriver til Helse og en anden, når jeg måske lidt senere også laver julegavetips her til bloggen. Men tak fordi du efter at have læst med i flere år stadig har tillid til mig <3
Pernille S skriver
Forstår SÅ godt din frustration, Lise!
Det er efterhånden temmelig langhåret at skulle navigere på de sociale medier… Mon jeg skal til at reklamere for hvor de planter/blomster jeg viser på min IG profil er købt? Nå, men jeg er så tykhudet, at jeg skøjter let og elegant henover evt.reklameanvisninger. Jeg kigger på indhold, og har tillid til dig som blogger og den kæmpe viden du har og så generøst deler ud af. Tusind tak for det, Lise :->
Rose(mist) på kind… et uddrag af “mors lille Ole i skoven gik, roser på kinden og solskin i blik…” Den har Jurlique fanget. Whats not to like?
God aften! Kh Pernille S
Lise Grosmann skriver
Pernille S: Rose på kind og solskin i blik <3 Det er lige os to havenørder. Jeg nyder de sidste roser i øjeblikke og snuser og snuser og snakker lidt til dem (;
Og tusind tak for tillid og fine ord. Det er nok sådan, at vi alle er nødt til at navigere. Kigge på indhold og deraf læse troværdighed.
God aften også til dig. Kh lise
Anneka skriver
Jo det er fjollet og lidt absurd.
Så er der mange kendte mennesker der skulle have et ‘reklame’ stempel i panden, fordi de får foræret tøj af designere.
Apropos probiotika i morgen, så har jeg lige fået oplyst at nogle af ProbioCare’s produkter, var testet aktive 8 år efter åbning! (De siger holdbar 1år efter)
Det er da utroligt og genialt med de bakterier
<3
Anneka skriver
PS. Man kan heldigvis ofte mærke om der er et menneske bag et skriv – eller en producent
Lise Grosmann skriver
Anneka: Tak for dine ord og især jo dit PS <3
Pst! Helle udlodder nogle billetter til et foredrag, hun holder i det jyske.
Imponerende med den holdbarhed, det må jeg da høre dem noget mere om.
Kirsti skriver
Jo Lise
Jeg forstår dig, også din vrede og irritation.
Men verden er jo skruet sådan sammen, at der altid er nogen som snyder , hvor de kan, og de gør det gerne, uden skam.
Så er det jo op til os, forbruget, at finde ud af
Hvem man står overfor .
Jeg ved ikke om man kan tilføje: reklame/opsamlet viden, for at understrege sin
ekspertise ?
Det må være frustrerende, at man skal se sin kunnen lagt ned i en kasse, hvor der står “reklame” uden på .
Men efter at have læst flere af dine bloks, er jeg ikke i tvivl om din seriøsitet.
Lise Grosmann skriver
Kirsti: Det behøver jo ikke være snyd, hvis man vil tage penge, og logisk nok skal det jo så stå der af hensyn til modtageren. Desværre mangler der lidt nuancer i den lov og alle os andre skal skrive ‘reklame’. Tak for sine søde ord Kirsti <3
Salli skriver
Jeg arbejder til daglig som manager for nogle dejlige damer bl.a. Sarah Grünewald – når hun medvirker i et TV program, hvor en stylist klæder hende på og hvor hun efterfølgende skal aflevere det tøj hun har haft på – skal hun skrive reklame på sine Instragrambilleder hvis hun skriver hvor tøjet er fra – fordi hun fremhæver de forskellige brands… det er meget misvisende synes jeg…
Lise Grosmann skriver
Salli: Jamen tænk, at vi er så mange, der skal mistænkeliggøres, det ville være rimeligt, om man kunne gradbøje de marketingregler. I det tilfælde, du nævner, får Sarah jo slet ikke noget ud af det. Det kan i virkeligheden ses som en venlighed over for dem, der følger, fordi mange jo gerne vil vide, hvor smukke kjoler, de ser på kendte, er fra.
Hele modebranchen – ja hele livsstilsbranchen – lever på lånt. Hverken tøj, møbler, biler (fortsæt selv listen) er jo købt. Det bliver lånt og leveret tilbage. Og sådan har det været i alle mine mange medieår. Men nu skriver jeg blog og så er jeg nok til fals for en creme. Jamen, jeg kan slet ikke have det….