Hvor Downtown Abbey stopper tager The Great Gatsby over og holder os i et solidt 20’er-tag. Årene, hvor Europa og USA gav den gas efter en grufuld krig. Kvinderne fik stemmeret, smed korsetterne, klippede håret og svingede ben og bagdel til “sort musik” på natklubber. Og brugte sminke.
Kvinder som Chanel, Josephine Baker, Louise Brooks og Clara Bow var idealer for den nye emancipation, som ironisk nok inspirerede til en eksplosion i brugen af kosmetik. Læbestiften var rød som i statement! For at demonstrere uafhængighed og for at chokere. For hidtil havde sminke været for letlevende kvinder, nu fik huden pudder og rouge, øjnene blev malet smokey med skygge og kohl men intet kunne dog konkurrere med den karminrøde læbestift lagt med markeret amorbue (det mørkerøde farvestof stammede fra cochenille-lusen). Og så var der lige uvanen med de overplukkede blyantoptegnede bryn, som forhåbentlig ikke slår an igen.
De brølende 20’ere var også en af de mest fabelagtige epoker designmæssigt. Jeg ser ofte Poirot på TV alene for at nyde grafikken og hele set up’et….arkitektur, møbler, biler, mode! Plakaterne er stadig bestsellere, resten er ubetaleligt. Enhver designer af hvad som helst har et godt øje til Art Deco, perioden har i snart hundrede år været en uudtømmelig inspirationskilde. Og nu bliver vi indfanget igen.
Foto: The Great Gatsby/Warner Bros. * Foto kvinde på chaiselong: Kyle Ericksen. Josie Naton’s silk satin slipgown/Dennis Basso Nylon organza and chinchilla bed jacket/Badgley Mitschka earrings/Barbara Flood’s Closet belt, Model: Kate/Muse, Hair and Makeup by Olan Montgomery using Bobbi Brown for Vartali Salon * Fotomontager: Jørgen Fradsen
Skriv et svar