Hvorfor blev netop pink og rosa den farve, der skulle symbolisere brystkræft-kampagnen? Hvorfor ikke rød? Det er da en farve, der signalerer ”fare”, og er det ikke det, der er? Fare på færde! Risiko for død! Måske vil vi hellere netop se risikoen ”med lyserøde briller”. Eller måske er inspirationen det engelske udtryk ”in the pink”, som betyder ”in very good health”.
Farver taler til vores underbevidsthed, vores følelser – og handlinger. F.eks. når vi køber. Om det nu er i oktober eller andre af årets måneder, så signalerer pink først og fremmest ”feminin”, måske i virkeligheden mere end rød! Ved lanceringen af L’Oréal Skin Perfection holdt Julia Lahme et lille foredrag og sagde, at pink er den nye kvindefrigørelses farve. Som sort var de engelske suffragetters omkring starten af 1900 og røde strømper og lilla ble var synonym med 60’erne kvindekamp.
I hvert fald kan jeg huske, at jeg studsede, da jeg så DreamTone ved lanceringen, fordi pink med den styrke ikke var den sædvanlige cremekrukke-farve. Flere fulgte. Trang til fornyelse eller kvindepower-signal, jeg ved det ikke.
Pink signalerer også romantik, pjank og pjat, (kvindelig)charme, forførelse. Madame de Pompadour, Louis XVs elskerinde, fik lavet en særlig pink til sig. Jo mere pink bevæger sig over i rosa, jo mere mister den power og pep og bliver drømmende og blid. Man ”svæver på en lyserød sky”. Jeg har ikke tal på alle de lyserøde solnedgange, jeg har tænkt drømmende tanker til. Som man også gør, når man bliver løftet af duft. Og rigtig mange af dem er lyserøde denne sæson.
Fotos:
1# Lancôme Dreamtone, 695 kr. for 40 ml – Shiseido Ultimune, 595 kr. for 30 ml – L’Oréal SkinPerfection med L’Oréal-patentet [LR2412], et molekyle som er biologisk tilgængeligt for huden og forbedrer cellefornyelsen i overhuden, så den fremtræder glattere og fastere. Produkterne har samtidig en forfinende straks-effekt, som lægger et slør over store porer og forbedrer hudtonen. Priser fra 110 kr. til 120 kr.
2# Acqua de Parma Rosa de Nobile med noter af bl.a. mandarin, centifolia rose, pæon samt cedertræ og moskus. Priser fra 520 kr. (bodycreme) til 1.070 kr. (EdP 100 ml) – DKNY MYNY med noter af hindbær, jasmin, vanilje og musk. Priser fra 195 kr. (bodylotion og showergel) til 480 kr. (EdP 50 ml) – Tocca Simone med noter af æble, vandmelon, citron, ylang ylang, rose samt musk og amber, 585 kr. for 50 ml – Chloé Love Story (netop lanceret) med noter af neroli, orangeblomst og stephanotis, som er jasmin specielt fra Madagaskar. Priser fra 245 kr. (deo spray) tl 780 kr. (EdP 75 ml). Love Story er godt nok ikke lyserød men gylden, men den er ny (;
Lise skriver
Du har så meget ret Maj, tak for den (røde) irrettesættelse (; Og som foregående post antyder, så er jeg jo enig med dig i, at kommercialisering kan give bagslag. Pengene kommer ind, men budskabet kan i længden tage skade. Men når det er sagt, så ved jeg, at alle i de her firmaer brænder for de gode formål, de samler penge ind til.
Maj skriver
Nu var den røde jo allerede på sløjfe. 1. December er World Aids Day med tilhørende sløjfe, så – ihvertfald klar rød – var nok ikke det mest oplagte.
Jeg har ikke noget problem med farven, op i rygsækken med om det er Barbiepink eller Supermanblå, det er den heftige kommercialisering der støjer og gør budskabet næsten sekundært. Som når en Renault Zoë i samarbejde med Nova støtter brysterne – og det er i min radio, ergo uden farve…