Det bliver sværere at producere men også at forbruge. Inspirationen er her!
Jeg sidder og tygger mig igennem en trendrapport, som ikke overraskende fortæller, at de utrygge tider, vi oplever, giver et øget ønske om kontrol hos forbrugerne. Og heller ikke særlig overraskende, så retter man (os, forbrugerne) fokus og krav mod for eksempel beautybrands. Ord gør det ikke, der skal beviser på bordet.
Man forlanger transparens og fuld information om indhold, både om det er i og om det, der ikke er og hvorfor det er og ikke-er. Om effektivitet og i den grad om hvilke miljøaftryk et produkt sætter. Hele vejen fra produktion til levering på hylderne. Fra indhold til emballage. Og selvfølgelig beskyttelse af natur og etiske initiativer.
Som du kan se, så ligger der et glas honning, og selvfølgelig er L’Oréal ikke begyndt at producere det søde bistof. Og dog. For de er som andre virksomheder partner i projekt Bybi, som du kan læse om HER.
Bagsiden kommer i fokus, og vi kommer til at se en del QR-koder og certificeringer plus software/teknologiske løsninger fremover. Der skal garanti for påstande. Det er fantastisk at forbrugerne er blevet bevidste og endnu mere, at mange firmaer er på forkant og har taget fat i løsninger. Og vi er ret flinke herhjemme med Svanemærke, ‘Blå krans’, AllergyCertified og øko-certificeringer, der yder sikkerhed for forbruger og hensyn til miljø.
Men alligevel vil jeg endnu en gang fremhæve L’Oréal og en anden stor franskmand Yves Rocher. Ikke fordi der ikke er mange andre, men det kræver jo lidt mere at vende skuden, når man som L’Oréal er verdens største med fabrikker over hele verden.
De trendkloge formulerer det i tre ord: Reduce, reuse, recycle! Brug mindre, genbrug, genanvend.
Og det omhandler jo i den grad os selv. Der dukker stadig flere tilbud op om genopfyldning og om, at man kan levere sit tomme produkt tilbage og så sørger firmaet for sortering og miljørigtig afskaffelse. Men det kræver jo, at vi så også gør det og ikke bare dropper i det daglige skrald.
Det er stadig os selv, der har ansvar for, hvad der sker med varer, som vi har købt og brugt. Det forpligter ekstra, når man stiller krav vil jeg tillade mig at mene. Det var nemmere dengang vi ikke var klogere, men i dag er der ingen undskyldning. Ingen kan lukke øjnene men mange gør det. Det ses i naturen.
Jeg vender tilbage til andre trends.
Og husk så at kigge ind i morgen. Jeg lover, at du kan gøre det med grøn samvittighed ♥ Og spare gode penge, for jeg har fået en rigtig hudkærlig særaftale specielt for vores beautyforum her. Og har du ikke mulighed i morgen, så stress ikke, der er nogle dage at løbe på.
Liv Davids skriver
Jeg er så glad for at du jævnligt nævner Yves Rocher. Jeg kan huske dengang de havde en butik i København. En af de første alenefridage jeg havde som tvillingemor, brugte jeg på en til byen. Jeg forkælede mig selv med lagkage på La Glace, himmelsk, og bagefter købte jeg nogle af mine yndlingsproduktet i Yves Rocher butikken. Det var i efterårsferien i 1998.
Jeg har stadig favoritprodukter derfra, som jeg jævnligt bestiller.
God dag til dig, Lise
Lise Grosmann skriver
Liv Davids: Nej, en dejlig historie <3 Alenefridag med La Glace lagkage og shoppetur hos Yves Rocher. Og ja, jeg bliver ved med at forfølge det der 'snob nu af', for det er et samvittighedsfuldt mærke, der ydermere dyrker og producerer lokalt og har alt i huset fra udvikling til produktion og marketing, og det er jo derfor, de kan producere så fine produkter til de priser.
God aften kære Liv