Mange af jer følger Anette, og de af jer, der ikke læser beautyspace fast, I følger bare linket her til dagens debat, som jeg er så enig i. Jeg har tænkt de samme tanker og forleden var der en kollega, der i sin facebook-opdatering skrev, at det måske var en bedre idé at sende 100 kr. til Kræftens Bekæmpelse end købe noget beauty, som støtter med 10 kr. Jeg har haft problemet på egen krop og skrækken i egen sjæl, men jeg var heldig og burde netop derfor i særlig grad støtte lige nøjagtig denne kampagne. Men min far døde 69 år gammel af en anden type kræft. Og hvad med alle dem med meget lidt femi-pink-kræfttyper. For ikke at tale om hjertesygdom og infektionssygdomme, som tager livet af mange flere.
Er det ikke netop fordi brystkræft er så meget en kræftform, som hovedsagelig kvinder får, at den nyder så stor opmærksom! Og er det ikke et billede på, hvor stærke vi kvinder er, hvor gode vi er til at stå sammen! Tænk, hvad vi også kan bruge det til. Jeg har lige som Anette siddet og vejet de pink kampagneprodukter på den ene vægtskål mod en lille “anti” inden i mig. Ikke fordi jeg ikke synes, vi skal forske og støtte – hvordan kan man være uenig i det. Men vi skal passe på ikke at lægge alt initiativ og alle pengene i vores egen skål. Forhåbentlig er det rigtigt, som Ibbe skriver i sin kommentar, at Lauder’s Pink Ribbon initiativ i 1992 har givet inspiration til andre fine initiativer.
Så tak til Evelyn Lauder, der i øvrigt selv døde af en anden type kræft. Og hvis du står og skal bruge en natserum, så er der jo god mening i at købe Lauder’s ikoniske Night Repair i BCA-udgave og sende penge til forskning, eller en Aveda håndcreme, Essie neglelak, ghd styler, hvis det er den type produkt, du har brug for eller lyst til at købe, for de støtter lige som mange andre også den pink kampagne.
Så viste jeg alligevel pink produkter, men jeg ville jo nok have vist dem under alle omstændigheder, fordi jeg rigtig godt kan lide Essie-lakkerne og synes de er formidable til farver og navne – som her: pinking about you * i pink i can * pink happy. Og fru Weingarten donerer $10.000 fra salg af Breast Cancer Awareness 2014 Collection til City of Hope.
Lise skriver
Helle: Det er lidt synd egentlig, jeg ved, at pigerne i firmaerne virkelig brænder for den her kampagne. Beauty er sådan en udskældt branche og så giver det ligesom substans, at man kan skaffe penge til gode formål. Og der er faktisk mange fine initiativer i branchen – i forhold til f.eks. modebranchen. Der er også Look Good-Feel Better, som ikke “larmer”. Måske skyldes larmen og farven, at brystkræft-kampagnen er opstået i USA.
Men uanset hvad, så er det løbet løbsk og lyserød har aldrig været den rigtige farve til at brande sagen. Rød er vi enige om, men som Maj skriver i efterfølgende indlæg – og som jeg glemte – så var den snuppet til Aids-kampagnen.
Jeg ville også foretrække, som du skriver, at man simpelt hen tog et parti ud og sagde “hele overskuddet går videre til…..”.
Helle Rick skriver
Fuldt ud enig med jer begge 2.
Jeg har også lige skrevet på Anettes væg at det er alt for nussepusset og for ‘bunny’ agtigt med det lyserøde. Jeg er slet ikke til lyserød. Farven rød ville have været meget flottere og den farve er der en STOR signalværdi i. Ja, man kan købe sig fattig i mange af kampagneprodukterne, men det er desværre kun en meget lille del der går til kampagnen. Det er ikke i orden. Enten går man all ind eller også så skal man bare lade være. Det er bare min mening.