Der holdes CO2-bekostelige møder, der vist stort set ikke fører til noget. Mange dukker sig og tager ikke ansvar, og det gælder også ude i forbrugerland. Også blandt de unge, der – helt berettiget – kræver handling, men de skal også selv handle. Det er dem, der er fremtidens forbruger, så det hjælper ikke bare at gokke os boomere for en fortid, hvor vi intet kendskab havde til noget af det, man ved i dag.
I dag tør jeg godt måle mit CO2 aftryk m.m. mod mange unge. Og jeg tør godt gøre det tyve år baglæns. Jeg er – og jeg tror, de, der kender mig, vil skrive under på det – en ansvarsbevidst forbruger, der tog handling for mange år siden.
Jeg er vokset op i en stram økonomi, hvor mine forældre og senere jeg selv var nødt til at genbruge og bruge længe, og hvor rejsen gik til Odsherred og ikke langbortistan. Jeg og min mand er stadig genbrugere og vi sorterer affald mere end de fleste, fordi vi er heldige at have pladsen til det og ikke skal løbe ned fra fjerde salg med 10 forskellige poser.
Men jeg har – og selvfølgelig fordi jeg arbejder i beautybranchen – sådan lyst til at spørge ud i den offentlige debat og til avisskrivende journalister: Hvor bliver informationen af om alt det, verdens største kosmetikfirma tager fat på? Det er jo ikke nogen nem opgave, og der er ingen som helst garanti for at forbrugerne påskønner den og køber mere.
Det her er at tage ansvar på sig! Jeg har skrevet flere gange om L’Oréal’s forskellige initiativer på for eksempel emballagesiden. Og nu har TIME haft øje for et vandbesparende initiativ og udnævnt L’Oréal Water Saver til en af de bedste opfindelser i 2021. Teknologien, der kan reducere vandforbrug i første omgang på saloner med op til 80%, er udviklet i samarbejde med miljø- og innovationsvirksomheden Gjosa. Læs mere HER. Se video herunder.
Pernille S skriver
Hold da op! Jeg råber med i kor!!!
SÅ opløftende en nyhed L’Oreal og Gjosa lancerer. Vildt at tænke på, at 8 liter vand i minuttet kan reduceres til 2 ved hjælp af ny teknologi. Kom ikke og sig beautyindustrien ikke tager ansvar. Mon ikke der om føje år findes salon-løsninger i private hjem?! Er nysgerrig på om du har set arrangementet demonstreret da du var til Loreal event? Ud over at være vandbesparende, tages der også højde for varmeforbrug? Min erfaring er, at frisører ofte bruger alt for varmt vand når de vasker ens hår. Må altid bede om at få vandet kuldslået. At opvarme vand er også resourcekrævende.
Lise Grosmann skriver
Pernille S: GODT <3 Anette og jeg talte om det i går. Både om forbrug, anklager, unge og om L'Oréal, der tager voksent ansvar. Eller i hvert fald har taget flere væsentlige skridt end de fleste og som også har forbruger-animerende-tiltag. Jeg tror ikke, det interesserer aviserne, fordi det er noget med skønhed - og kvinder?? Men hallo, Biotherm er i samarbejde med et firma, der har udviklet en epokegørende teknologi sammen med danske Novozymes, som kan give plastik evigt liv. Hvis ikke det er ord værdigt, så ved jeg ikke...Men jeg har altså ikke spottet dem.
Jeg har ikke set teknologien, men ved seneste pressemøde fortalte de om den. Og det er mit indtryk, at der også kommer til forbrugerne. Men til gengæld opfattede jeg ikke, at der var indbygget noget med varmt vand. Og ja da for pokker, det kræver jo også energi, der miljøgriser.
Lise Grosmann skriver
Pernille S: Nu mistede jeg en lang kommentar, så du slipper (; Jeg har ikke set teknologien demonstreret, men ved seneste pressemøde fortalte de om det. Det er dog ikke mit indtryk, at det omfatter vandtemperatur, men du har ret, det koster i den grad på miljøregnskabet at varme vand. Derimod kommer der noget tilsvarende til forbrugere.
Pernille S skriver
TAK søde Lise. Dejligt du orker at kommentere🥰
Lise Grosmann skriver
Pernille S: Det er da så meget mig, der skal takke for kommentarer <3