De er ved at blive overhalet af deres kunder
Jeg skal lige sende jer over til Anette’s skriv HER, så vi er enige om, hvad vi snakker om. For jeg har i sinde at fortsætte i beautyspace-sporet i dag.
Først lige et snart historisk tilbageblik….det har vel været i starten af 90’erne, at jeg holdt foredrag på en konference for Matas-ansatte. Jeg skulle, fordi jeg også dengang bredte mig til den skønhed, der kommer indefra, inspirere dem til, hvordan man kunne lave netop det link fra hudpleje til kosttilskud. Mange ingredienser var jo allerede dengang vitaminer, antioxidanter, planteekstrakter osv, som man fandt på begge hylder. Det drejede sig simpelt hen om at skabe mersalg.
Fint nok. Forretningen skal jo sælge for at have produktudvalg på hylderne. Og dengang var kundeservice stærkt i fokus. Folk skulle kunne spørge og få professionelt svar. Og hvis I har læst på beautyspace om Anja’s mildt sagt lidt chokerende oplevelse i Matas, så lader det meget tilbage at ønske. En farlig strategi (eller mangel på samme), for tendensen går mod fysiske butikker netop fordi kunder gerne vil se, prøve og have en snak med en produktkyndig, så de kan træffe et kvalificeret valg i den produktjungle, der er derude *.
At kende ingredienser i hudplejeprodukter og kostilskud og deres effekt på hud og i krop er elementært for alle, der beskæftiger sig med at sælge folk ofte dyre produkter. Ejeren af en Matas skal sørge for, at personalet er fuldkommen helt og aldeles opdateret. Det prøver vi andre herude på skrivesiden at være og vi får faktisk ikke penge for hvert serum eller kosttilskud, I køber. Men helt galt er det unægtelig, hvis køber ved mere om et produkt end sælger.
Hvis I ser på foto herover, så kunne det jo være en test at spørge om, hvad de tre typer produkter – eller mere deres ingredienser – gør og i hvilken rækkefølge, de skal bruges. Som I kan se, så er produkteksemplerne Codage Hydration Intense, altså hyaluron, Arden’s ceramidekapsler og Paradoxe fra Beauté Pacifique med squalane.
Hyaluron, ceramider og squalane indgår alle i en sund hudbarriere, som skal indeholde mindst 15% vand i de øverste hornlag, have godt sammenkittede celler (ceramiderne) og en tæt barriere (squalane), der holder fugt inde og skidt ude. Og I ved, at fugten jo skal på først, fordi vand preller af på fedt.
Så er der det med hampeolien kontra CBD, som Anette skriver om i sit indlæg. Og alle ingredienserne, der snakker med celler og sætter processer i gang. Men hvordan er det nu med vand- kontra fedtopløseligt vitamin C, med bakuchiol kontra retinol, det hudherlige niacinamid og alle peptiderne med hvert deres talent? Og hvordan er det med syrerne, hvem har talent for hvad hvor i huden? Får man ordentlig svar, hvis man spørger…
Man skal selvfølgelig ikke generalisere, Anja kan have været uheldig at møde den ene ekspedient, der ikke har fået den nødvendige efteruddannelse. Men jeg oplever det samme. Og det gælder i øvrigt også andre forhandlere. Med to undtagelser. I hvert fald gælder de undtagelser virkelig her, hvor jeg bor. I Nykøbing Sj har Matas apoteket og helsekosten som genboer. Når jeg går i Matas er blikket tomt, når jeg går de to andre steder er informationsniveau og service helt i top.
Det kan vi jo så bare gøre os kunder, gå de andre steder hen og handle, men når dem Matas lever af at forhandle opdager det, så flytter de jo med hen, hvor salget er. Og så gode Matas’ egne serier end er – og det er de – så klarer de jo nok ikke omsætningen alene.
VIGTIGT! Lad mig understrege, at det ikke er de ansattes opgave for egen tid og penge at holde sig opdateret, det er arbejdsgiverens pligt. Så lad være med at skælde ud på den, der står bag disken. Matas er ikke én stor butik, det er mange butikker med mange ejere, så der kan være store individuelle forskelle. Det kan du læse lidt om i Facebook-tråden HER
Skriv et svar