De her byder godt ind på det etiske regnskab hos L’Oréal, endda rigtig godt. Det har The Body Shop mange års tradition for, og nu har de sat sig det mål, at de inden for de næste fem år skal være den mest etiske og bæredygtige virksomhed på jorden. Bum! Jeg tror, at hun jubler rundt i sin himmel, Anita Roddick, og måske er irriteret over ikke at være her og kicke det i gang. Med kampagner og ikke annoncer, som der aldrig har været tradition for hos The Body Shop. Man ‘råbte fra hustagene’ dengang i 70’erne.
De tre overordnede mål er Enrich our people – Enrich our products – Enrich our planet, som bl.a. betyder fordobling af community-trade ingredienser, så initiativ, arbejde og penge bliver i lokalsamfund. At sikre at 100% af de naturlige ingredienser er sporbare og bæredygtigt dyrket og dermed beskytter naturlige miljøer som skov. At forsyne 100% butikker med grøn eller CO2-neutral energi. Og meget meget mere, som du kan læse, hvis du klikker på de fremhævede links.
Og hvis vi på beautyvis vender tilbage til produkterne, så er der sket gevaldig meget, alt har fået et lift, både formler og emballager. Nu kom så stamcellerne ind i Drops of Youth. Fra Edelweiss, strandmandstro og havfennikel, alle ‘ekstremofiler’, som man kalder meget modstandsdygtige planter, der overlever under krævende forhold. Og her tre af seriens produkter til det perfekte daglige ritual – essence, serum og dag/natcreme. Der er også en rigtig fin sleeping mask, som fik meget ros med på vejen fra mine kolleger (jeg har ikke prøvet den selv).
Ud over, at jeg er tosset med metaltuber (og The Body Shop har mange af dem!), så er den ikoniske Hemp Hand Protector – det tætteste man kan komme på en salve – som I måske har set, kommet i hænder på en gadekunstner. Eine hedder han og han er vældig berømt. Det kan jo i sig selv være attraktivt at eje sådan en limited edition tube, men der er såmænd også mulighed for at skænke 15 kr. at de penge, man betaler til et formål, man selv vælger.
Lad os runde af med de her nutterier til læbe og kind, helt i tråd med tiden og lige så up-to i emballager. De er fra serien British Rose, der blev lanceret i starten af måneden og har den dejligste duft af engelske roser, der er dyrket specielt til The Body Shop på en gård i England.
Anneka skriver
Imponerende!
Kunne bare godr ønske de ville tilføje “Enrich and enlighten our Customer Service!”
Dét er for det første svært at finde nogle steder online, hvor der står noget mere udførligt om produkterne. Gerne ingredienslister.
Selvfølgelig kan man gå ind i en fysisk butik med stærke + briller (!) og læse bagpå produktet.
For det andet; de par gange jeg har spurgt personalet mht indhold i et produkt, har jeg nærmest fået en halvfornærmet eller helt uengageret svar tilbage.
Har også fået det svar at “…Alle deres produkter skam er helt naturlige!”
Det passer mener jeg så ikke lige. Eller så har har vi forskellig definition af ‘naturlig’
Nogle af deres produkter er!
Men kunne ønske det var opdelt eller synligt i butikken, så man vidste at på de dèr hylder, er der ikke syntetisk parfume osv osv
Forbrugere bliver mere og mere kritiske og krævende med indholdet. Vil vide hvad man betaler for.
Men jeg synes også bare det er SÅ spændende at se HVAD der er i et produkt og kan så slet ikke forstå at dem der ligefrem arbejder med det, ikke virker til at synes det er så interessant!
Taler så kun udfra mit indtryk i B.S her i byen.
Kh A
HeLene skriver
Husker jeg forkert, eller kan man slå ingredienserne op på den engelske body shop site? Der er også ofte flere review, hvis jeg ikke helt husker forkert!
Fra en som også går op i ingredienser… 😉
Anneka skriver
Havde jeg så ikke lige set (rødme)
Men hvad så med alle dem (host host) der ikke kan engelsk.
😉 Jeg er lidt for hurtig på aftrækkeren nogle gange.
Men det er nu ikke kun B.S. der godt kunne være mere synlige med deres ingredienser generelt. Og lidt lettere læseligt. Har flere gange måtte bruge læsebriller OG lup!…
Lise Grosmann skriver
Anneka: Jeg har vist været væk for længe i dag, mens I har snakket (; men måske kan du bruge det link, jeg netop har lagt under et af HeLene’s spørgsmål, for på co.uk har de åbenbart fuld ingrediensliste.
Anneka skriver
Ja det må være noget helt nyt at de har dét 😉 😉
Lise Grosmann skriver
HeLene: Jeg valgte et tilfældigt produkt, men ja….der var fuld ingrediensliste http://www.thebodyshop.co.uk/shop-by-range/nutriganics-skin-care/drops-of-youth-concentrate.aspx
Lise Grosmann skriver
Anneka: Det er for dårligt, de skal selvfølgelig være behjælpelige med at oplyse alle ingredienser og også i hvert fald i nogen grad vide, hvorfor de er der. De har nok tingene stående mest i serier og typer af serier. Jeg ved det faktisk ikke, men jeg kan godt se, at der åbenbart er problemer med service, som flere af jer nævner.
Med hensyn til ingredienser, så har jeg svaret dig et andet sted. Kh Lise
Anneka skriver
Mit 1.indlæg kom til at lyde lidt for negativt synes jeg.
Men ved du hvad Lise, jeg kom til at tænke at det NETOP er fordi jeg har SÅ meget respekt for Body Shop, at jeg synes de kan gøre det lidt bedre mht ingredienslister og bedre beskrivelser OGSÅ på Bodyshop.dk!
Da jeg boede i Norge i 87-88 bestilte jeg varer fra Body Shop fra i DK, fordi de ikke var kommet til Norge dengang. Jeg var helt vild med deres filosofi og produkter og husker selv duften af dem! Bla Honey Water med ægte honning! ?
Rigtig god aften
Lise Grosmann skriver
Anneka: Du var jo ikke alene om at opleve mangelfuld service og indsigt. Jeg lader det gå videre, for de mennesker, jeg møder i forbindelse med presse er simpelt hen branchens mest engagerede, og det burde jo afspejles hele vejen igennem. God aften også til dig!
Lisbeth M. skriver
Jeg synes der er noget vældig tillokkende ved bodyshops produkter. Af en eller anden grund har jeg bare aldrig overgivet mig. Bliver altid så overvældet, når jeg står i butikken, hvor alle hylder bare bugner af farver og kulørte krukker. Duften er som på et blomstermarked, en bagerbutik, et orientalsk marked- meget behageligt og charmerende. I min lokale butik har jeg flere gange oplevet, at der i forhold til kunder, er meget lidt personale, som virker noget pressede af alle de kunder der skal serviceres. Jeg har købt enkelte produkter i butikken og også på nettet, men mangler den der del med at bruge tid på at indtage alle indtrykkene, se, røre, snuse og få en forklaring, måske ligefrem en anbefaling af det kyndige personale inden jeg kaster mig ud i produkter, som jeg ikke kender i forvejen. Det er i hvert fald tydeligt at, at det er et hypet mærke og det virker helt bestemt også som et brand med styr på tingene. Men for en novice i Body Shops univers, så bliver det lidt uoverskueligt for mig, for hvor pokker starter man lige, med det KÆMPE udvalg???
Anneka skriver
🙂 Meget enig med dig Lisbeth!
Lise Grosmann skriver
Lisbeth M: Jeg kan godt se, hvad du mener. Og det er jo helt tosset, hvis den gode brandprofil ikke også rummer god kundeservice, det er jo salg, der skal skaffe penge til de forskellige etiske formål. Jeg skal prøve at nævne det for deres pressechef, som jo er den, jeg har kontakt med….selv om det jo ikke er hendes disposition.
HeLene skriver
Ja, body shop har breddet sig, fra at længe haft en ung image, næsten tween/teen, så kan man nu finde noget til alle, også youth drops og de nye fine olier. Me likey!
Og så er det jo et fantastisk sted til gaver og julegaver-det er næsten det jeg mest brugt Body Shop til på senere år. De der limited edition badeprodukter fx-så fine!
Dog ikke til det flertal af mine venner som vendte firmaet ryggen da de blev købt af ‘slemme’ LOreal…. Hm, sådan kan det være. Each to their own.
Så er det godt man har alternativer på den store skønhedsmarked! 😉
PS, jeg er også glad for metaltuber, som fx skinfood fra weleda. Men de er også nogle der laver de sødeste tuber, af plastic, men som ser ud som metal -crabtree and evelyn har nogle og en dejlig duft på tarocco orange, og kun 30 ml-perfekt til tasken (hvor jeg er lidt bange for metal). Jeg bare snakker altså…
PPS, de der læbe-kind farver ser interessante ud, må tjekkes ud, så praktisk med en farve til begge dele!
Lise Grosmann skriver
HeLene: Det er jo også ‘slemme’ L’Oréal, der har tegnedrengen, der gør det muligt at stræbe så højt! Det er selvfølgelig også en bevidst strategi at komme væk fra teenage-imaget og bliver breder. Hvilket så også afspejler sig i formler og indhold.
Og du har ret….ingen overgår The Body Shop til jul, det er fuldstændig imponerende og man får god samvittighed med i det gode køb på mange af gaverne.