I en af åbnings-sætningerne i ‘Estée – A Success Story by Estée Lauder’ skriver Estée Lauder “In a perfect World, we’d all be judged on the sweetness of our souls, but in our less than perfect World, the woman who looks pretty has a distinct advantage and, usually, the last Word”.
Estée nævner – måske som det ultimative eksempel – at hendes mor kom til hendes far med seks børn og var 10 år ældre, så One can imagine just how beautiful she was. Hvornår hun selv blev en af børneflokken ville Estée Lauder aldrig rykke ud med, hun skriver således i bogen, at det er lykkedes hende at bevare sin alder som best-kept secret since D-Day og det ser hun ingen grund til at ændre på. Men årstal som 1906/1908 har været nævnt, og hun døde i 2004.
Hvis I synes, at Evelyn Lauder havde en fantastisk historie, så læs lidt af Estée’s HER og køb bogen, hvis I støder på den. Man måber og tænker, hvordan klarede hun det, og i starten var der altså kun hende og hendes elskede mand Joseph. Børn fik hun også ind imellem udvikling og salg af nye produkter – og hun rejste selv rundt og snakkede dem ind på hylderne.
Eftersom hun holdt sin alder hemmelig, så aner jeg ikke, hvor gammel Estée Lauder var, da jeg udsendt af ALT for damerne oplevede hende i New York i 1988 i forbindelse med lanceringen af Knowing. Og oplevede er ikke en underdrivelse. Hun indtog Saks Fifth Avenue, kvinder stod i kø i royalt lange rækker, og mrs. Lauder snakkede og rørte og gav råd, som hun havde gjort siden 1946. I øvrigt begik hun den bedrift at blive brand i dette fornemme stormagasin allerede to år efter sin start. Det siger noget om meget, vilje for eksempel. Man forstår, at Elizabeth Arden og Helena Rubinstein frygtede hende.
Den næste af husets parfumelanceringer, jeg var inviteret til, var da jeg for IN var i London i 2003. Duften var Beyond Paradise, og her mødte jeg tredje generation Lauder, for opgaven var ud over til skaberen af duften, Karyn Khoury, overladt til Aerin Lauder. Karyn Khoury fortalte i øvrigt, at hun var head-hunted til Lauder og trænet af Estée Lauder selv. Estée Lauder betragtede sig selv som parfumør og man må også sige, at hun gang på gang beviste, at hun havde næse for duft. Knowing har i øvrigt en helt speciel historie, og jeg indsætter min IN-artikel nederst.
Nu er stafetten i det stadig familieejede firma givet videre, faktisk har Aerin Beauty siden 2012 været et selvstændigt brand under Lauder Cosmetics. Og som I helt sikkert har læst hos Anette, så lanceres dette luksus livsstilsbrand nu i Magasin – på mandag for at være mere nøjagtig. Alle 9 dufte plus signaturduften Rose de Grasse og inklusive bodyprodukterne til priser fra 480 kr. for 150 ml bodylotion til 1.375kr. for signaturduften. På trods af det personlige Aerin touch, så genkender man stadig noget umiskendeligt Lauder.
A propos det, så var det ikke tilfældigt, at Estée Lauder i sin tid valgte den særlige Lauder blue, hun forstod, hvor vigtigt det var at matche ethvert badeværelse. Det kommer Aerin Beauty helt sikkert til og mon ikke, der kommer flere af de fine produkter fra den smukke kvinde.
Hør Aerin fortælle om dufte….
Og her Beyond Paradise artiklen, jeg nævnte…..
PÅ SPORET AF PARADIS
I Cornwall i England ligger Eden Project, et Noahs Ark for sjældne planter og blomster……..
Her kom Karyn Khoury på sporet af Beyond Paradise, Estée Lauder’s nye duft, der lanceres i disse dage (februar 2004, red.). IN talte med den internationalt kendte ”næse” i London.
Sammen med kolleger fra andre europæiske magasiner er vi hidkaldt til Berkeley Square i London for at overvære præsentationen af Estée Lauder’s nye store duftsatsning. Og som et af de få blade har vi med eneret for Danmark fået tilbudt interview med Karyn Khoury, som er ”næsen” bag Beyond Paradise. På 26. år skaber hun dufte for Estée Lauder, i dag som senior vice president of corporate fragrance development worldwide.
Spørgsmålene er mange: Er hun født med et særligt talent, eller har hun gået på ”parfumeskole” og lært at mixe duftnoter? Hvor begynder og ender man og hvor kommer overhovedet inspirationen fra til at lave nye spændende dufte – og ikke mindst dufte, der kan overleve på et marked, der alene sidste år havde over 60 nylanceringer?
Og Karyn Khoury fortæller ivrigt og engageret om, hvordan hun var så heldig at blive ”opdaget” og learned by doing ved duftorgelet, som man kalder de mange små flasker med duftingredienser, der stadig i disse computertider er en parfumørs vigtige værktøj. Hun fortæller også om, hvordan hun efter at være blevet head-hunted til Lauder blev trænet af Estée Lauder selv, som var en af sin tids store ”næser”.
– Hun var en meget passioneret kvinde, og hun testede altid en, for at være sikker på, at man nu virkelig også brændte for det, man var i gang med. Det, hun lærte mig er unikt for, hvordan jeg overhovedet går til det at skabe en duft i dag.
Inspirationen til en duft kan somme tider komme fra kunst, som da jeg lavede Pleasures, det kan også være en blomst eller andet, der dufter, eller det kan være et sted. Men altid har det at skabe en duft noget at gøre med at kode sig ind på de følelser, der rør sig i tiden. Og der er i dag en søgen efter noget, der kan løfte os op over hverdagen, en higen efter et personligt paradis, derfor spiller fantasien en stor rolle i vores liv.
Jeg vidste, at drøm og fantasi skulle være min inspiration, og jeg havde en meget klar fornemmelse, en næsten stoflig følelse, som jeg så begyndte at lede efter at virkeliggøre i duftnoter. De første mange uger går med at snuse, samle materiale og få ideer. Man har noget inde i hovedet og lige pludselig kan man vågne lykkelig midt om natten og vide, hvordan det skal være. Det er lige som shopping, man ved ikke, hvad vil have, før man ser det.
Det helt store gennembrud kom, da Karyn Khoury rejste til Cornwall og besøgte verdens største drivhuse, som nogle kalder verdens ottende vidunder. Eden Project, et Noahs Ark for planter og blomster fra alle verdens klimaområder, ørken som regnskov, beliggende i en 60 meter dyb og 15 hektar stor tidligere lergrav.
Biomes kaldes de to kæmpe væksthuse, og den tropiske biome er med sine 55 meter så høj, at den kan huse Tower of Londen. Her er planter fra tropisk Sydamerika, Vestafrika, Malaysia og Stillehavsøerne. I den varme tempererede biome er der planter fra Middelhavslandene, Sydafrika og Californien. Og endelig er der det udendørs landskab, som må klare sig med Cornwalls varme sol.
I Beyond Paradise er der fire noter, som aldrig tidligere er anvendt i parfume, og dem fandt Karyn Khoury netop i Eden Project. Herefter tog teknologien over, for man kan ikke plukke eller fjerne planter derfra, mange af dem er truede og fredede og der findes måske kun nogle få eksemplarer i naturen.
– I Beyond Paradise er der en unik friskhed, en særlig duft af fugt og vand, som stammer fra en akkord, som vi kalder Eden’s Mist. Den indfangede vi ved hjælp af en teknologi, der kaldes head space. Man sætter en stor glasflaske ned over planten eller blomsten og absorberer luften omkring den, og dermed fanges også de duftmolekyler, den udsender. I laboratoriet analyserer og genskaber vi duftmolekylerne. Samme fremgangsmåde brugte vi med crepejasminen og de tre andre akkorder, som er unikke for Beyond Paradise og hentet i Eden projektet.
Karyn Khoury har netop genbesøgt Eden Project, for hun barsler selvfølgelig allerede med den næste duft for Estée Lauder. Endnu en gang er antennerne ude for at fange tidsånden og atter suger hun til sig fra kunst og kulter og samler duftnoter. Og jo, den næste parfume kommer også til at indeholde sjældne duftnoter, der blev opsnappet i paradiset derovre i Cornwall
Skriv et svar