Er det nostalgi, kunstnerisk udtryk eller fordi det måske er billigere?
Man står der med indfedtede fingre og tager om sin cremekrukke, serumflakon, kropsolie eller måske Eau de duft og den glider ud af hænderne og siger bang ned i badeværelsesgulvet. Oh gru, hvis det er parfumen, for så kan man da godt tape det rum til i et godt stykke tid.
Nogle emballager af den slags, som man nok aldrig sender til genbrug. Nuxe kultolien er limited edition, som jeg har gemt i mange år – Darphin Stimulskin Plus Absolute Renewal Cream i forsølvet glas er ny (jeg vender tilbage til den) – Caudalie Premiere Cru The Serum, et unikt produkt, som jeg skrev om HER – Tromborg er flittig bruger af glasflakoner som her Aromatherapy Body Oil – Og Giorgio Armani har lanceret endnu en Sì – Intense Eau de Parfum – i den smukke tunge glasflakon (jeg vender tilbage til den).
Glas er helt sikkert et unikt materiale i kunstnerisk forstand. Der er gennem tiderne lavet de smukkeste ting i glas, og hvis du kommer på mine kanter, så skal du besøge Hempel Glasmuseum, som har skiftende udstillinger med glaskunstnere og sjove aktiviteter for børn. Og det ligger så smukt med skue ud over fjorden og i øvrigt restaurant i underetagen..
Men tilbage til kosmetikkens brug af glas. Det anvendes relativt konsekvent til olier og i den grad konsekvent til parfumer og meget har at gøre med at glas ikke påvirkes af eller påvirker indholdet. Men når man nu har arbejdet så meget på at udvikle plastikemballager med en fin miljøprofil og endog cremetuber af pap, hvorfor så stadig glas til så meget?
Tekst til foto nederst
Når Esse Skincare er repræsenteret med to produkter* på foto herover, så skyldes det dels, at det var Trevor Steyn, der i et indlæg på Facebook, gjorde mig opmærksom på det det med valget af glas og jo allermest, fordi de konsekvent bruger glas. Ikke bare til produkterne med de levende probiotiske bakterier men til alle. Så der må være noget særligt med glas.
* en perfekt vinterduo med hyaluron og en reparerende og beskyttende olie
Steyn forklarer HER , at der har været mange overvejelser for og imod og at der ikke er noget perfekt svar. Men indtil videre har Esse, som nok har en mere miljø-klima-natur venlig profil end ret mange andre, altså valgt glas. Deres Cosmos-øko certificering har strikte regler men tillader dog flere typer plast, papir, aluminium og altså glas.
Esse har været omkring produktion/vægt/genbrug/CO2 aftryk og anden forurening. Utrolig mange beregninger og overvejelser herunder transport. Det afgørende kommer ind i forhold til emballagens ‘skæbne’ efter brug, siger Trevor Steyn. Og her viser tal, at i EU genbruges omkring 73 procent glas, mens tallet for plastik er 42 procent (i USA genbruges kun 8,5 procent plastik).
Og endelig nævner Steyn, at glas består af sand og mineraler. Og selv om ingen synes om glasskår i naturen, så er glas utilbøjeligt til at reagere kemisk med det omgivende og dermed skade økosystemet, hvis det nu havner i naturen og ikke til genbrug. Det samme kan man ikke sige om plastik, hvilket verden nu kæmper med.
OBS! Hvis du vil se tallene, så læs linket til Esse, som jeg har indsat. Og så skal vi huske, at netop beautybranchen er langt fremme på emballageområdet herunder plastik i forhold til miljø og genbrug. Og der arbejdes ihærdigt på at gøre det endnu bedre. Så på et tidspunkt er plastik nok det emballagevalg, som også Esse gør.
Billedtekst 2: Ud over Esse Skincare (her Hyaluronic Serum og Protect Oil), så er også The Ordinary temmelig konsekvente i deres brug af glasflakoner, ligesom Paula’s Choice har mange produkter med glasflakon, bl.a. boosterne som her Niacinamide 20% – Rudolph Care har glas til sine olier og til denne helt vidunderlige Firming Perfector Serum – Smuk Skincare bruger også glas, her en af de nye cremer, Face Rich SPF 15, som jeg skrev om HER – John Masters Organics Toning Mist med Aloe vera, hvid te og rosenvand er en skøn forfugter og meget mere – og så er der neglelakkerne, som noget siger mig bør være bag glas – også når de er af den grønne ‘no’slags som Nailberry.
Pernille S skriver
Gamle parfume flakoner fundet på et Parisisk marked, så er jeg solgt. Glas kan altså noget…
Plast er og bliver i min optik temmelig kønsløs, men der er mange hensyn at skulle tage, i bekæmpelse af forureningens omsiggribende væsen.
Tilbage i 2005, da mejeriselskabet Arla indførte plastskruelåg på deres mælkekartoner, skrev jeg til deres marketingchef, at jeg undrede mig over at de sendte produkter på gaden, med et miljøbelastende lukkesystem, når nu de i forvejen anvendte det udmærkede og mere miljøvenlige Tetra-Pak system.
Jeg fik svar tilbage, at det var en “prøvekollektion” med plastlåg de skulle teste, men at de så snart denne kollektion emballager var opbrugte, ville de gå tilbage til mælk uden skruelåg.
Der skulle så gå 15 år, førend dette skete. Det må have været en allerhelvedes stor mængde kartoner Arla havde fået lavet til skruelåget, siden det først blev i 2020 de gik tilbage til det oprindelige lukkesystem. Dog kun hvad angår økologiske produkter. Arlas kunder er glade for skruelåget, men for at tilgodese miljøet, lytter de til en del af deres miljøbevidste kunder. Derved kan de opfylde deres målsætning om at blive CO2-neutrale i 2050.
Så er det lige jeg tænker – hvorfor hele hule osv skrotter de ikke de plastlåg over hele linjen, så deres Co2 belastning mindskes langt hurtigere!
Nå, men det er egentlig ikke mælkekartoner som var mit ærinde, men plastemballage ift hudpleje/skønhedsindustrien generelt. Der kan tales for og imod plastemballage ud fra en miljømæssig betragtning. Et andet issue er den praktiske anvendelighed. Alt for mange emballager har en elendig udformning, som gør det noget nær umuligt at anvende den, på grund af en dårlig ergonomi. Tag eksempelvis sprayflasker med hårprodukter a la Pudderdåsernes hårolie eller Zenz saltvandsspray til håret, og mange mange andre firmaers produkter. Begge flasker er skåret over samme læst som gør, at du skal have ualmindelig lange fingre/store hænder for at kunne holde ordentlig på flasken, mens indholdet skal sprayes. Helt umuligt er det hvis man har bare skyggen af creme på hænderne. Så glider hænderne af flasken og omvendt!
Jeg er tilbøjelig til at tro at kosmetikproducenterne nogle gange springer over hvor gærdet er lavest, og vælger den billigste model i et fælles plast-varekatalog… Det er ikke kun gjort med indholdsstoffet. Brugsværdien tæller også!
Nå, nede på jorden igen. Kan jeg som du – glædes over fodring af småfugle og disses glade forårskalden. Naturen er og bliver det største hit. Tænk, at bo i en trætop som uglen i eventyret om Peter Plys? Sådan en bolig har ganske sikkert udformning som den smukke trætops-sauna Annette @besutyspace.dk viser på IG. Nøj – det gad jeg godt🥰
God aften Lise!
Kh Pernille S
Lise Grosmann skriver
Pernille S: NØJ, jeg gad også godt bo i en trætop. Og NØJ, hvor er jeg totalt emballage-enig med dig. De skal holde op med bortforklaringer og bare gøre det rigtige. Hallo en prøvekollektion, der varer i 15 år!! I sandhed en allerhelvedes stor mængde kartoner, de har stået med der. Det er da mærkeligt, sidder jeg og tænker, at Thiese og Irma-øko yoghurt har plastskruelåg…tænke tænke! Det må der gøres vrøvl over.
Du har også så meget ret i det med sprayflasker, nogle af dem skrider simpelt hen ud af hænderne på en, fordi man ikke kan nå op og trykke. Og andre har ekstremt dårlige forstøvere – undskyld Tromborg, men jeres lille forstøver på de store flakoner, den er altså ikke god. Design tæller nok lovlig meget. Eller måske har man ikke testet i brug ordentligt.
Jeg har nogle fine parfumeflakoner – ikke meget gamle og ikke fra franske loppemarkeder, men gamle nok til at skille sig ud. Jeg har jo været heldig i mit job i den slags og har gemt flakoner i de fleste af årene, så det løber jo op i mindst 30 år. På et tidspunkt brugte mange at uddele og udsende minier, som ikke rigtig er der mere, for de var uforholdsmæssigt dyre ved jeg. Jeg samlede en tid, men opgav, for al den samlen….en dag skal nogen rydde op efter en og jeg har ikke engang børn (;
God aften også til dig og tak for snakken. Kh Lise