Et tjek af tiden og et kig ind i fremtiden
Stadig flere får et behov for naturnærhed, og jeg tror, at det er den følelse, der får mange mennesker til at vælge ferie i Danmark i år selv om der ikke er ‘udrejseforbud’. Danmark er et yndigt land, blødt og bølget og inviterende og med en nærmest uendelig kyststrækning.
Det ene med det andet, så er det et faktum, at det også inspirerer ude i beautyland. Kemi er et fyord, dumt jo fordi alt er kemi og dermed også naturen, og den skal gennem laboratoriet, for at vores hud fuldt ud kan udnytte aktive elementer. Og for den renhed, der kræves af kosmetik, og for at dit serum har samme indhold hver gang, du køber det.
Førende trendbureauer forudsiger netop det, de kalder the push-pull mellem natur og videnskab. Dagens bevidste forbruger stiller krav til sikkerhed både for sig selv og for verden og dens naturressourcer. Den står på hovedbrud derude i den skønne branche for at sætte et fokus, der fanger forbrugerne, og ikke mindst huske at leve op til det.
Måske har to års pandemi øget tilliden til videnskaben. I hvert fald ligner meget, at forbrugere forliger sig med begreber som bioteknologi og især når den kaldes grøn bioteknologi, og vi skal vænne os til ord som labgrown, der er udnævnt til næste niveau ‘organic‘.
Dobbeltplus er, at man kan lave målrettede ingrediens-missiler med minimalt forbrug af ressourcer som vand og minimal påvirkning af miljø. Det sidste er jo så i høj grad også op til os selv, for det er os, der skal genbruge eller aflevere emballagen det rigtige sted. For uanset, hvor meget man fjerner indlægssedler, cellofan og laver genbrugsglas og miljøplast, så er der stadig affald, som ikke skal ende det forkerte sted.
Men fakta er, at forbrugerne kræver transparens og QR-koder er kommet for at blive, så der kan laves et tjek før kortet hives frem. Og det kan ikke betale sig at svigte forbrugertillid. En influencers anbefaling gør det ikke, der tjekkes ingredienser og deres formål og effektivitet. Og 100.000 følgere er ikke længere nok til at overbevise forbrugere til køb, influenceren skal også fremvise en livsstil, der matcher. Dårlige rygter kan koste dyrt for et brand, der har engageret sig tæt med en person.
I det hele taget har autencitet fået sværere betingelser i en digital verden, for hvor meget vi end kigger skærme, så har udviklingshistorien ikke ændret på, at vi aflæser hinanden, når vi står ansigt til ansigt. I fagre nye beautyverden er der selvfølgelig også nogen, der arbejder på den del. Shiseido har således i deres neuromarketing-program udviklet en teknologi, der aflæser forbrugens dom over et produkt men også villighed til at betale for produktet. Læs om det HER
Meeen man skal heller ikke helt aflyse det gamle forbrugerbegreb ‘mavefornemmelse’, for det varer jo noget, før vi alle får knolden i den teknologi, og hvis tilliden ikke er 100 procent over for anbefaling fra medier og influentere, og man ikke kan cookieforfølge og spore sin forbrugers lyster og laster, så bliver det svært at være brand. Og de nye forbrugere er langt fra kodet med livslang trofasthed over for en creme. Der er konstant lup på og et blik mod nyt.
Ikke nogen nem fremtidssti og mange vil snuble måske i egne påstande, som ikke holder. Vi forbrugere er til gengæld ved at spotte en anden trend og lære at skrue ned for forbruget af produkter. Ingens hud har brug for hverken 6, 8 eller 10 produkter, for i mange tilfælde vil ét kunne gøre det.
Bare tænk på det her serum, som allerede for mere end 10 år siden brød med al traditionel kosmetiktænkning. De står faktisk i dag dér, hvor fremtiden peger hen, og jeg er helt sikker på, at de har det i pipeline, der også sikrer deres fremtid mange år endnu.
Under min fremtidslæsning stødte jeg på omtale af de HER, og det er jo en positiv og spændende historie på tekstil/mode-fronten. Og i øvrigt arbejdes der også på at lave hår, som man allerede kan lave hud, som anvendes til bl.a. tests i stedet for dyreforsøg men også til ofre for forbrænding.
Og selv om det lyder temmelig vildt, så arbejder man i beautybranchen på baggrund af Branson’s rumrejsebureau (; på astronautkosmetik til ophold i rummet. Virkelig sjovt at opleve, for på en eller anden måde er ringen sluttet, for det hævdes, at det var begyndelsen på rumrejseri, der fik videnskaben til overhovedet at interessere sig for det der døde hylster, som man mente, at hud var.
Og så passer det perfekt at slutte dagens tekst med fødselsdagsoplevelsesgaven i fredags med nevøens to drenge. De var nemlig næsten en tur i rummet ude hos Copenhagen Air Experience, og jeg siger jer, de syntes, det var en fed oplevelse. Herfra en varm anbefaling af et gennemprofessionelt foretagende med unge dedikerede og dygtige mennesker – og sikkerhed i top. Tjek det HER.
Charlotte skriver
Den natur den er balsam for sjælen 💚
Vi kom hjem i går efter at have været i vores sommerhus i Gedesby strand vi elsker det sted tæt på skov og strand naturen farverne roen alle de forskellige fugle der fløjter om kap de smukke rådyr Og jeg kunne blive ved🤩 Nu tilbage på Amar som vi heller ikke kan undvære❤️
Meget spændende skriv i dag sjovt at det var pga af astronauterne at videnskaben begyndte at interessere sig sig for huden.
Er for træt til at læse link på engelsk i dag men jeg læste om dine nevøer da de skydivede endelig fandt jeg en gave jeg gerne vil give min datter i sin 34 års fødselsdagsgave. I morgen er det som altid børnebørns dag de er også balsam for min sjæl❤️når jeg henter dem fra skole vil jeg spørge dem om de ikke synes det er en god ide at vi sætter deres mor på en tur ud og skydive😄🙌🏻🙌🏻
Lise Grosmann skriver
Charlotte: Ja, jeg tror, hvis man lader den, naturen, så kan synet af og lydene og duftene hele sjæle for sorg og stress og dermed også forebygge – og nok også hele sygdom – i kroppen. Det er jo derfor, vi er skruet sammen, så vi sanser. Og heldigvis kan man finde sine ‘heller’ i livet flere steder…..i en park i København eller en af de smukke stille kirkegårde, som mange anvender netop som park.
Jeg tør ikke lægge hovedet på blokken, men jeg læste eller hørte det for mange år siden, og det lyder jo sandsynligt, at fordi hud dækker os og mennesker nu skulle opholde sig i et kunstigt miljø, så var man nødt til at finde ud af, hvordan den havde det bedst. For død er den jo netop ikke (;
Jeg gætter på, at din datter også vil finde det sjovt og især når guiden/træneren tager fat i hende og de pludselig ryger til toppen med fuld fart og så ned igen og op. Jeg kunne se på min ældste nevø, at der et øjeblik tændtes en lille angst, men de var tip top og højt glade, da de kom ud. I øvrigt kan man købe en video med af turen, så de selv kan kigge på sig. Nu ved jeg ikke, hvor gamle dine nevøer er, men læs på airexperience.dk om regler for deltagelse. Stedet er på en bar – men grøn og fin – mark i Tåstrup. God tur, hvis I gør det <3