Og det sælger dårligt i længden.
Da jeg tidligere på året fik lov at køre med naboen på mejetærskeren talte vi om mangt og meget undervejs, for maskinen klarede jo det, der skulle klares. Jeg sagde bl.a. til Jens, som naboen hedder, at de brancher, jeg har arbejdet i og med, nok slog landbruget, når det kom til kritik.
Ugeblade var (er?) fordummende, og senest var nærmest al plastik i havene noget fra kosmetikemballager. Her i huset har vi altså mere plastemballage fra fødevarer end fra kosmetik, og jeg vil endda tro, at jeg kan præstere mere af sidstnævnte end hos de fleste.
Og især før EU lavede forbud mod dyreforsøg*, så led hvert eneste stakkels dyr på laboratorierne for at vi kunne smøre og makeuppe os kønnere. Bortset fra at dyr ikke skal lide for os, så har kosmetikbranchen aldrig været i nærheden af at bruge de fleste. Det har selvfølgelig medicinalindustrien og dermed beslægtet forskning og den kemiske industri.
*Lad os krydse fingre for, at der ikke rokkes ved beslutningen.
Jeg sagde ikke den dag på mejetærskeren, at jeg synes, at kosmetikbranchen nok gør mere for at ændre metoder, vaner og tænkning end de fleste herunder landbruget. I hvert fald, hvis vi stadig holder os til EU. I Europa har verdens største hjemme, nemlig L’Oréal med alle deres mange brands, som sælges over hele verden. Og de har virkelig taget beslutningen om, at nu skal der ske noget.
Biotherm er en af dem, der virkelig rykker og stræber efter plastik med uendeligt liv i samarbejde med det franske firma Carbios, der igen er i samarbejde med danske Novozymes. Og hende HER, hun var også indstillet på at få skubbet forbrugerne i den rigtige retning. For det er jo i sidste ende os, der bestemmer. Det er ikke nok at stille krav, vi må selv opfylde dem. Ellers kommer ingen jo i mål *)
Garnier, et L’Oréal brand, der allerede er i front på miljø, har indgået samarbejde med National Geographic om netop at hjælpe forbrugere med at agere til egen fordel. Videoen herunder ligger også HER, hvor der står mere om samarbejde og projekter ♥ Og så kan man som forbruger glæde sig over, at Garnier ikke bare har fine og miljøtænkte produkter, de er også til at betale.
Og man kan ikke sige Frankrig uden at sige Yves Rocher, landets mest solgte produkter. Og de kan smykke sig med ikke bare unikt indhold til næsten lige så unikke priser men også af en miljøprofil, der stråler mere end de flestes. Clarins, et andet fransk mærke, bestræber sig også mere end de fleste.
Før vi går til Danmark må vi simpelthen nordpå til en af de helt usædvanlige, nemlig islandske Bioeffect. Ud over en unik teknologi og miljøprofil, der vandt Marie Claire ‘Best Use of Technology’ for Good, kan man lægge til, at de heller ikke udfordrer hudmiljøet. I serum er de 7 ingredienser, der har klaret dobbeltblind placebostudie, der ellers kun praktiseres inden for det medicinske.
Her er et lille udsnit af danske brands, der ikke er gået den billige og lette vej men over dyr og krævende certificering på miljø, ingredienser og sikkerhed i forhold til allergi. Og ja, der smuttede lige en pakke papirlommetørklæder med!
Herhjemme kan vi i den grad også være med og kan stolte os af nogle mærkninger, som også påskønnes i udlandet. AllergyCertified er en international allergigaranti, så meget som man nu kan garantere mod allergi. Men man kan være sikker på at undgå problematiske stoffer, og det er især med tanke på hud, men dermed undgår miljøet dem også. Svanemærket fortalte Biotherm i et af sommerens digitale møder, at de var stolte af at have på et af deres solprodukter (i papemballage). Og Svanemærket er jo også opmærksom på forbrugerens sikkerhed og ikke ‘kun’ miljøet.
Mange kunne gøre det samme som de her danske brands og vælge dyr og krævende certificering på miljø, ingredienser og sikkerhed i forhold til allergi. Men det kan også gøres uden certificeering, så er det bare sværere for forbrugeren at orientere sig. Hvad der derimod er uacceptabelt er at bruge falske ord om sin vare for at fremstå bæredygtig og grøn for at lokke forbrugere til at købe. Greenwashing er sort samvittighed.
*) Mintel’s 2021 barometer
A small majority of people around the world believe that by acting now, it is still possible to change the fate of the planet (e.g., 64% in Brazil, 53% in France, 51% in India, 50% in the United States).
This optimism is closely linked to the feeling that consumer choices can make a difference. For brands, the opportunity is to become the preferred partners of these consumers who are looking to evolve,” comments Mintel. “Marketers focus on Millennials, who are the core target audience for sustainability, but those 55 and older almost universally agree that their behavior ‘can have a positive effect on the environment.’ Scores for those over 55 are at least six percentage points higher than the average for all age groups.”
Pernille S skriver
Alene al den unødige indpakning vores konsumvarer omsluttes af… Jeg har gjort mig til vane ved kassen, når mine varer er købt, at skille mig af med meget af indpakningen. Bare for at sende et signal…
Vores bedstemødre var eksperter i opbevaring uden staniol, plast og lign. Og når min bedstemor endelig brugte plastposer, blev de vasket og hængt på tørresnoren!👍🏼
God dialog du havde ombord i mejetærskeren! Sådan et sted kan mangt og meget opleves😉
Lise Grosmann skriver
Pernille S: Ja, det er det, jeg mener. Og den indpakning omkring koteletterne eller hvad det nu er, den bliver jo smidt ud samme aften, som de ryger på panden, mens en shampoo unægtelig holder til mere end én gang. Så må man håbe, at kasseekspedienten lader det gå videre og at boss så også lader det gå videre.
Jeg har overhovedet ikke ‘film’ i huset og bruger yderst sjældent staniol. Ved egentlig ikke, om pergament ikke også er noget skidt, men i hvert fald ikke så skidt som de to andre. En smuk tanke at vaske plastposer, og hvis det ikke er til madopbevaring er det jo OK.
Ja, vi kom vidt omkring, det er jo om at snakke hurtigt, når folk ikke kan undslippe (;
Mariannegylding skriver
Kære Lise. Som fast medicinbruger samt sygeplejerske der dossere enorme mængder medicin, er jeg vidne til det kæmpe plastik forbrug der er i medicinalindustrien.
Ofte er hver enkel lille pille pakket i blister pak/plast og sølvpapir.
Det burde ikke være nødvendigt, mange præparater tager ikke skade af at ligge i fælles medicinglas.
Det er virkelig noget svineri.
Kh og smuk dag til dig ☀️
Lise Grosmann skriver
Mariannegylding: Tak for den kommentar kære, for det er der jo heller ingen, der nævner – medicinalbranchen. Og ja, det er noget rigtig svineri alle steder, hvor man ikke får tænkt nyt. Og da glas kan genbruges, så er det jo en nem løsning.
Nu er det jo ikke hele kosmetikbranchen, der tager grønt initiativ, men det irriterer mig jo, at de altid er syndebukke, mens andre brancher dukker sig.
Og hold op, det blev en smuk dag, som vist gentager sig i morgen. Kh lise