Foto: Juliette has a gun/Brands of Beauty
Parfumører. Dem hører vi sjældent om, når de mange hundrede nye dufte lanceres hvert år. Måske er duftens drejebog et kendt ansigt eller en fortælling om, at den er til moderne kvinder, der er så og så hvad der nu passer ind i brandets strategi og målgruppe. Eller man vælger, at associationen skal gå i retning af en oplevelse, en følelse af at være et bestemt sted og tropeøer er populære. Duft er i meget høj grad associationer. Om det nu er minder om eller drømmen om. Og intet rammer vores følelser så stærkt som de indtryk, vores næse fanger. Det ved en parfumør.
Det gør jo ikke duften ringe eller parfumøren dårlig at der er en bunden opgave. Han eller hun skal bare dreje næsen i den retning, som marketing eller kunden foreskriver. Men det er kun de få, der har egen parfumør i hus og de må købe hos de store huse som International Flavors & Fragrances Inc. Og tro mig, her sidder nogle ret veluddannede parfumørnæser. Og en masse forskere også i øvrigt.
Med den indflydelse lugt/duft har på vores følelser og bevidsthed er det et magtfuldt middel, måske ligefrem til at manipulere mennesker. Til at købe for eksempel (Scent Marketing er for længst en realitet). Men ligesom man arbejder meget bevidst med farver i områder, hvor mange mennesker for eksempel skal vente, så vil duft også kunne påvirke stemningen og måske kunne forebygge aggressioner. Vi mennesker synes, vi er nået langt med vores teknologi og andet og så er vi i virkeligheden i vores sansers varetægt som siden tidernes morgen.
Foto: Brands of Beauty
Nå, det kunne jeg skrive kilometer af linjer om, lugtesans*) har altid optaget mig meget, og jeg er altid at finde på en stol, når der er en ‘næse’ i byen. Det var der nu ikke i går, da AnaBé Perfumery & Apothecary åbnede på Vedbæk Strandvej, og det var ikke derfor, jeg ikke var der, jeg var bare forhindret. For Rikke Skov, kvinden bag, ved efterhånden en god del om nichedufte. Dem, der bliver skabt af frie folk, som kan følge deres egen næse.
Rikke Skov er kvinden bag Brands of Beauty og HER er et kig på de 10 dufte, hun har i hus, og som altså kan købes i hendes nye forretning AnaBé (man arbejder på webshop). Men parfumerne kan jo også købes mange andre steder. De står bare ikke på hylden hos Matas.
Det er bl.a. parfumekunstnerne i “The Olfactory Gallery”, som Thorsten Biehl kalder biehl-parfumkunstwerke, hvor han har tilknyttet flere kunstnere, der laver det, deres næse brænder for. Jeg skrev om det HER Og om Mark Buxton, der er en af kunstnerne HER. Mark Buxton har i øvrigt lavet masser af det, der kaldes kommercielle parfumer, før han valgte at blive løsgående. Jeg skrev om andre HER, blandt andet vores egen Zarko Pavlov. Der er også denne ‘olfaktoriske kamikaze’ (ikke tilknyttet Biehl eller Brands of Beauty).
HER har de også nichedufte som bl.a. Escentric Molecules, og man kan købe prøver. Enten man nu køber dem eller er heldig at få dem, så er det en god idé, for uanset om vi taler niche eller mainstream, så er det vigtigt at teste til man finder den parfume, der harmonerer med ens egne lugtmolekyler.
Foto øverst er Juliette has a gun, og duftene skabes af en mand, der ikke bare har næse for jobbet men også gener. Han navn er Romano Ricci – ja den Ricci og jeg har tidligere skrevet sådan om ham:
Romano’s CV kort: Fjerde generation parfumeur i dynastiet Ricci (dem med L’Air de Temps) og dermed barnebarn af Nina Ricci. Romano Ricci skabte sin første ”gun” i 2006 og vandt i 2011 den prestigefyldte FIFI-Awards. Navnet, Juliette Has a Gun er metafor for parfume som våben til forførelse. Romano Ricci arbejder med færre noter end i de klassiske parfumer i det hus, han er rundet af, men det betyder bare, at de taler tydeligere og man fornemmer stærkt den kvindetype han har haft i tankerne under skabelsesprocessen. Jeg har to ’gun’ i mit duftbibliotek, Anyway og Mad Madame, og især den sidste taler til min næse med chyprenoter tilsat mos og musk. It rocks!
*) Jeg minder lige om, at da vi har en lugtesans og ikke en duftesans, så hedder det også at lugte til noget og ikke dufte til noget. Men man kan jo bare sige snuse til (;
HeLene skriver
Jeg er virkelig imponeret af det Thorsten Biehl har skabt med at sætte parfumøren i centrum, og især Mark Buxtons dufte i den serie er både spændende og specielle. Kun et aber, for en meget visuel person er de helt ens emballager og brugen af korte navne, to bogstave og cifre med til at jeg har svært at skille de forskellige dufte fra hinanden. Måske det er nemmere i en lille, hyggelig butik hvor man ikke så nemt mister overblikket som i de store varehuse. Også et plus at man kan få fat på prøver. Ønsker at flere mærker havde små set med prøver, gerne på mini spray, så man kan omgås en duft lidt mere før man investerer, lige som du skriver.
Lise Grosmann skriver
HeLene: Det var også utrolig spændende at træffe ham og høre om alle de molekyleingredienser. Ved mødet dengang i Kong Hans Salen var der dufte med fra flere af kunstnerne, og der var enormt forskel på deres dufte.
Personligt er jeg vild med Mark Buxton, som jo også har været i Danmark og fortælle om sit arbejde. Han er en spøjs fyr men det formår ikke at skjule, at han er en meget seriøs mand og med en klassisk fortid. Og selv om flakonerne er ens, så kan man jo godt sige, at han giver dem navne – ret usædvanlige navne, som leder en på sporet af de tanker og drømme, der har ført til sammensætningen i flakonen.
Men jeg tror, du har ret uanset om der er navne eller numre på flakonerne, så vil det være meget nemmere at koncentrere sig og vælge et sted, hvor der er ro og specialister til at vejlede. Det er en rigtig god idé, Rikke Skov har ført ud i livet, problemet er jo bare, at Vedbæk ikke er jeg-tager-lige-forbi for ret mange.
Og ja tak, alle parfumebrands bør lave duftprøver til folk. Det er ikke nok at få et pist på den ene arm og et på den anden og så snuse en dag for derefter at vælge. Man skal have tid til at blive privat med sin parfume.
Du har formentlig set, at Jo Malone – som har et enormt udvalg af parfumer og også mere specielle slags – giver et lille rør med duftprøve. Jeg fik et på 154, som er ååååh vetiver, og jeg hæger om det.
Anneka skriver
Jeg får heller ikke mails. Håber det løser sig af sig selv kære Lise.
Tænk at være ‘Næse’… må være fantastisk.
For mange år siden var der én udsendelse i tv om parfumeurs, hvor man lavede blindtest ned nogle og det var helt vildt alt det de kunne dufte, som almindelig mennesker ikke kunne.
Jahhh endelig et sted man kan købe parfumeprøver!
Nogle af dem endda i farvet slikfolie ????
Håber ikke det bliver sådan at vi skal til at ‘manipuleres’ med af dufte i supermarkeder, biografer, offentlig transport.
Det skulle da være af rene æteriske olier, til at dræbe bakterier som de gør på nogle afdelinger på nogle hospitaler
Rigtig god dag håber jeg 🙂
Lise Grosmann skriver
Anneka: Det er SÅ irriterende, når det sker. Jeg er jo glad for, at I gider have nyhedsbrev og så skal det bare funke. Det frustrerende er jo, at jeg ikke selv aner, hvad jeg skal stille op. Men Anette satte mig på sporet ved at fortælle, hvad der var problemet hos hende. Nu prøver jeg at få hjælp til løsning.
Ja, det er helt utroligt, hvad næser kan lære. Der er formentlig i hvert fald for nogle tale om en særlig næsebegavelse og så trænes de jo under uddannelsen til at skelne hundredvis af lugte/dufte.
Tro du bare, at vi allerede manipuleres med både farve, lyd og lugt/duft. Scent Marketing har set dagens lys. Jeg tror ikke, man bruger det så meget herhjemme, men der er udviklet duftmix til tandlæger for eksempel og i supermarkedet forsynes reoler med te, kaffe og andet med en lokkende duft. Men som nævnt, så tror jeg ikke, at vi er så meget med på denne tendens til at lokke forbrugere. Her er lidt om Scent Marketing http://www.air-aroma.com/scent-marketing
Ja æteriske olier har stærk bakterie-og svampedræbende virkning. I Australien anvender de formentlig stadig Tea tree oil, som de i hvert fald gjorde tidligere – også i aircondition, fordi det fugtige klima får småskidtet til at trives i alle kroge.
Og god dag også i dag til dig og alle andre.
Anneka skriver
Heldigt vi kan “komme herind” alligevel, nyhedsbrev eller ej.
Kom til at tænke på duften i en ny bil…ja det er sikkert meget brugt allerede. LYDdesignere findes jo også, til støvsugere m.m (selvom jeg ville ønske de kunne være lydløse!)
Jeg gik lige forbi en mand tidligere i dag og han duftede så afsindigt (sagt af en jyde) godt! <3 Men jeg kunne ikke få mig til at spørge hvad det var for en duft. Så ærgeligt! :/
Lise Grosmann skriver
Anneka: Hihi….jeg ler lidt, men jeg havde nok – jysk eller ej – heller ikke spurgt.
Mht. duften af ny bil, så er det helt rigtigt, der tales også om ejendomsmæglere, der ‘lægger’ duft af nybagte boller (=her kommer I til at få det hyggeligt). Og lyddesignere yes. Man bruger også akvarier i venteværelser, fordi det er beroligende at kigge på, så man kan godt udvide begrebet til sansemarketing.
Og nu må du i den grå støvfrakke og hatten ned i panden og på skyggejagt efter manden med den afsindigt gode duft (;
God dag og weekend kære, jeg håber, at kommunikationsproblemerne snart er løst <3
Anneka skriver
Hihi..Ja ud og finde ham.. og med solbriller (faleret agent-look’et) selvom det er det værste vejr af alle! Tåget og klamkoldt…grr.
Jeg ser/ hører den serie “Broken Brain” som Perlmutter er med i. Kan så varmt anbefales.
http://brokenbrain.ontraport.com/c/s/ZLI/sP7Ng/z/sG/6fO2/6RLtgP/U5EL6qs3bb/P/P
❤Rigtig god weekend ja
Lise Grosmann skriver
Anneka: Tak på egne og alles vegne for link til klog snak med Perlmutter. Du er vist ikke på FB, men det er han, og det er jo en nem måde at blive mindet om. Han lægger også andres tekster og videoer ud.
Og nu ud i tågen ms Anneka and look for the man with the smell <3
Anne Mette K skriver
Spændende læsning, som altid Lise, jeg er helt enig i at dufte kan forføre os, det er virkelig fascinerende hvordan de ‘skrues’ sammen.
Jeg har ikke fået den daglige mail de sidste dage, har du ændret på det? Jeg var glad for at finde skriv fra dig herinde, jeg blev helt bekymret for dig ????
Lise Grosmann skriver
Anne Mette K: Ja, vi og naturen, vi er en del af, er jo ret geniale. Og det er fascinerende, som Anneka skriver i sin kommentar, som nogle mennesker kan afkode lugte/dufte bedre end os andre.
Det er irriterende med det bøvl med nyhedsbrev. Jeg har intet foretaget mig og nu er jeg bare desperat hidsig, som man bliver, når man ikke ved, hvad man skal stille op. Men jeg prøver at få hjælp og håber, problemet snart er løst før I opgiver at følge BeautyBlog.
Tak for tanker og søde ord <3