For der er vel egentlig ikke helt hold i kritikken
Der er en tyk aura af opgør over tiden, og den er i mangt og meget tiltrængt, men som det ofte er, når nogen har set sig vred på noget, så bliver der sjældent set med vidvinkel. Mest irriterer det mig, når fremskridt ignoreres. Og ugeblade og kosmetikbranche er jo noget l*rt, eller?
Det er en verden, som jeg har tilbragt samlet noget med 40 år i, så jeg vil mene, at jeg er i stand til at vurdere fortidens brølere mod nutidens fremskridt. Og lad os starte med at konstatere, at alle ikke er skabt lige og dermed heller ikke skal nyde samme kritik – eller ros.
Helt tilbage til da jeg var på ALT for damerne og stod for skønhedsfotograferingen diskuterede man, om der skulle vises lår med appelsinhud, slappe bryster og surerynker, når det var emnet. Det blev altid stemt ned, og her skal jeg tilføje, at redaktionen langt overvejende bestod af kvinder.
Dengang var det ikke teknisk muligt at gribe ind i et foto med andet end et softfilter eller ‘blødtegningsfilter’, men så eksploderede det og alle fik digitale kameraer og filtre og nu kunne man omskabe en 60-årig til en 20-årig, hvis det var det, man ville.
Måske har du lyst til at genlæse HER, hvad verdens største kosmetikfirma gør for miljø og forbruger. Man kan vist konstatere, at de vælger at springe i stedet for at kravle ind i en fremtid, der kræver forandring og ikke bare snak om det. De HER er også grønnere end de fleste og har haft en lysende etisk moral i mange år. Jeg kunne da godt bruge noget snak om det i stedet for at man sidder fast i den gamle kritik-rille.
Nu har vi fået digitale tømmermænd. Vi er også ved at kløjs i grøn hellighed. Især på andres vegne ofte. Og lige som det var tilfældet, når man skulle anklage for dyreforsøg, så er det også per automatik kosmetikbranchen, der skal have hug. Det er dem, der forurener os og miljøet med ‘kemi’ – og plastik forstås.
Spørgsmålet er måske, om dyr overhovedet skal lide på vore vegne, men under alle omstændigheder er dyreforsøg i forbindelse med kosmetik afskaffet i EU i 2013. Og når vi så kommer til menneskets forurening af den klode, vi deler, så synes jeg helt ærligt, at der er mange – som i rigtig mange – kosmetikfirmaer, der står som lysende forbilleder for den øvrige industri.
Tænk på mærker som Annemarie Börlind, Dr. Haushcka, Weleda pionerer var de og grønne i bedste forstand. Jamen, jamen listen over dem med grøn samvittighed i denne branche går fra Bioeffect i Island til Esse i Sydafrika med stop i mange lande – og øvrigt også i USA.
Rituals er en af mange, der har taget initiativ til refill-emballage. TRYK på pilen og se den lille video!
I dag har vi en kosmetikbranche, der viser initiativ til forbedring, de renser have, planter træer, omlægger produktion for bl.a. at spare vand og CO2, de genbruger, laver refill-løsninger og nedbringer affald og de udvikler grøn teknologi for at spare naturressourcer. De indgår etiske samarbejder, og de er frontløbere for at vise mangfoldighed.
Der er brådne kar og green washere derude, men vi lader jo bare være med at købe deres produkter, så kan de lære det, kan de! VI stemmer med vores indkøb. Og hvis du ikke ser cellulitelår og den usminkede sandhed om tidens tand i dit blad, så skriv til redaktionen, det er jo nemt i dag, hvor alle har en digital profil.
Yves Rocher, Frankrigs største kosmetikmærke, har længe stået som et lysende eksempel for den ganske verden. De dyrker en stor del af de planter, de anvender, på økologisk marker i hjemegnen La Gacilly i Bretagne og resten kommer fra bæredygtige – ofte kvindedrevne – partnerskaber rundt om i verden. De forsker i og udvikler egne produkter, de producerer dem og sælger dem i 90 lande. Og beskæftiger en masse mennesker i lokalområdet. Jeg vender tilbage og fortæller om de nye rense- og hårprodukter.
For mig personligt er alle miljøinitiativerne det vigtigste. Suverænt vigtigste. Fordi det har med alles og alts overlevelse at gøre. Ikke alle har haft samme følsomme finger på tendens-knappen som kosmetikbranchen for hvem netop det er og altid har været forbundet med salg og overlevelse. De nye forbrugere ser grønt. Men måske skulle vi skrue vidvinklen for blikket og begynde at punke de mange andre brancher og industrier, der leger skjul.
Og der er en hel del, der skal se på deres egne vaner. Det er ikke kun byen og dens parker, der flyder med folks affald, jeg oplever aldrig at gå en tur i skoven uden at finde især papirservietter og helt ulogisk sorte plastposer med hundeefterladenskaber. Hallo….så lad dog l*orten ligge i stedet, den forgår, det gør plastik ikke.
Jeg havde lovet flere hårnyheder, og de kommer. Så hold øje med ‘Nyt & Nyttigt’, for det bliver der, jeg sætter på.
Pernille S skriver
Der er rigtig mange indsatsområder som vil kunne gøre en forskel ift emballage. Har vi ikke alle efterhånden lært at tage en pose med i supermarkedet? Næste step er så, at alt ikke pakkes ind i plast! Jeg har så tilgengæld gjort det til en vane at befri mine grøntsager for plastfilm og diverse overflødige emballager, og efterlader dette i butikken. Men dybest set skal emballagen fra start minimeres… Bliver helt sørgmodig ved tanken om alt det lort vi giver videre til næste generationer… Der er håbløst langt igen… kh Pernille S
Lise Grosmann skriver
Pernille S: Du har så ret, samlet set er vi håbløst bagud med langt igen.
Hele fødevaresektoren fra jord til bord er i min optik et sted, hvor det er vigtigt at tage fat. Selv om der også her er mange, der tager ansvar. Netop derfor er det jo vigtigt, at vi skelner.
Og i kosmetikbranchen er det altså nogle af de helt store spillere, der tager konsekvensen af et lidende miljø, og de gør det fra ingrediens til færdigt produkt. Derfor tirrer det mig, når de samme floskler gentages. Jeg ved ikke, hvad det er ved den branche, der gør, at de altid anklages.
Hvad med vores mobiltelefoner (og elbiler), der kræver kobolt, og det er børn, der har det farlige og giftige arbejde. Det er en branche, der sandelig ikke sparer på glamourøse reklamer men til gengæld forsømmer at undersøge det og sørge for at have ren samvittighed.
Og selvfølgelig har vi poser med i supermarkedet og køber løs vægt og økologisk og sorterer det affald, som ikke kan undgås. Kh lise
Karin Winther skriver
🙌🙌💚💚 faneme så ! Vi stemmer i den grad via vores indkøb !
Lise Grosmann skriver
Karin WInther: Ja, fra det øjeblik man bliver vidende om noget, man ikke bryder sig om at støtte, så kan man – i hvert fald i vores del af verden – vælge det fra. Og det gælder jo i den grad noget ikke-livsvigtigt som kosmetik.