Det er alles opgave, men de her går seriøst til sagen.
Han så alle sine fremtidsplaner løbe ud i sandet, da landet lukkede ned. Men så lavede han et skrivebord i pap til alle dem, der nu skulle arbejde hjemme. Det sendes med posten og samles derhjemme og når man ikke længere skal bruge det, smider man det ud.
MEN – og det er jo vigtigt at tilføje – skrivebordet er lavet i genanvendeligt materiale og som den unge arkitekt Jarl Vindnæs gør opmærksom på, så har vi I Danmark ‘et sindsyg godt system for at genanvende pap’. Læs den opbyggelige og inspirerende historie HER.
SE lige planten i baggrunden. Det er sørme hamp, selvsået fra vinterens fuglefodring – så nu kommer policen nok (;
Jeg fortsætter i papsporet omend i en anden business. Det gælder Garnier og tuben på foto, den er nemlig af pap og en del af deres Greener Beauty initiativ. Og de sætter ikke barren lavt, siger jeg bare. Og da de som bekendt en del af verdens største kosmetikfirma L’Oréal og målsætningen L’Oréal for the Future så kan det slet ikke undgås af have en effekt og at påvirke andre.
Forbrugerne for eksempel. For som det blev nævnt på det Garnier zoom-møde, jeg deltog i i sidste uge, så kræver det en indsats fra os alle. Det er jo os, forbrugerne, der har smidt det, som mange brugte deres lørdag og World Clean Up Day på at samle sammen og sortere i de rigtige affaldscontainere.
Greener Beauty initiativet er ganske omfattende, og man har indgået samarbejde med NGO’er som Ocean Conservancy, der har arbejdet med plastik i verdenshavene i 30 år. Og Plastic for Change, som gør en dyd af en nødvendighed og skaber et socialt projekt I Indien. Og på egen bane vil Garnier spare verden for mange tons plastik ved inden udgangen af 2025 at stoppe anvendelsen af jomfruplastik og lave genanvendelige eller komposterbare emballager.
Man vil også inden udgangen af 2025 have en 100% CO2-neutral industri (reduktionen er nu på 72%) og i stedet arbejde med fornybar energi. På ingrediensplan gælder, at alle plantebaserede og fornybare ingredienser skal være handlet på bæredygtig vis. Lokalt og sammen med lokalsamfund over hele verden som en del af solidarity sourcing programmet.
Det er en totalt anden måde af drive beautybusiness på og lave produkter. Og de, produkterne, vil få en mærkning, der informerer forbrugerne om miljø- og social påvirkning (Product Environmental & Social Impact Labelling). Foreløbig med en forsøgsordning i Frankrig, der indregner 14 miljøfaktorer. Data verificeres af det uafhængige Bureau Veritas Certification. Læs eventuelt mere om det hele HER
Og sådan ser et møde ud blandt kolleger i Frankrig – os 613, der deltog i zoom-delen – var fri for mundbindet hjemme ved egen computer. Det er godt nok ubegribelige tider.
Jette B skriver
Et rigtig interessant indlæg ?
Lise Grosmann skriver
Jette B: Det er jeg glad for, at du synes – og det ville jo være rart, hvis denne vilje til forandring og forbedring smittede (;