Min har de i hvert fald.
I går var der digitalt møde med L’Oréal Paris. Det var også Earth Day, og det var selvfølgelig ingen tilfældighed, for L’Oréal havde et ambitiøst budskab, som afføder særlig respekt, fordi de allerede har arbejdet på planen i 10 år og er kommet længere end de fleste.
Som deres utrolig sympatiske direktør Delphine Viguier-Hovasse sagde, så kræver det at være big company også big change. At være No 1 forpligter, og L’Oréal er verdens største kosmetikfirma med produktion og salg i hele verden. Og som så stor en spiller kan man jo ikke proklamere den slags uden at leve op til det. Og i 2025/2030 vil der være sat en helt ny dagsorden inden for kosmetik lige fra ingrediens til forbruger og alt derimellem.
Jeg hæftede mig således ved, at man rækker ambitionen bagud, så det ikke bare gælder på egen adresse men også leverandører, transport OG altså helt frem til forbrugeren. For uanset, hvor miljørigtigt alt er tænkt, så er vi jo ikke uden betydning i det store billede. Men, som Viguier-Hovasse sagde: You don’t have to suffer og for eksempel vil man lave genbrugs shampoo-poser, som er billigere end at købe traditionel emballage. Og det med pris lokker jo altid.
En interessant ting i forhold til plastik…. for oceanplastic, altså alt det, der forurener havene, var jo nærliggende, men L’Oréal’s analyser har vist, at der er giftrester i. Derfor bruger man såkaldt foodgrade genbrugsplast til emballager for forbrugerens sikkerhed. Altså genbrugsplast fra fødevarer.
Vandforbrug bliver et stort fokus og også i produkterne jo. Emballagevægt ligeså. Ved at mindske vægten på en Revitalift krukke har man reduceret brugen af glas for dette produkt med 11 gram per krukke og sparet 434 ton glas om året. Men somme tider vil plastik foretrækkes for glas, fordi det kan nedbringe vægten yderligere. Ikke for at vi bedre kan løfte cremekrukken men fordi det betyder noget i forsendelse/transport og carbon footprint.
I øvrigt vil der dukke ny information op på produktet, nemlig en såkaldt PIL-label (Product Impact Labelling), hvor vi som forbrugere kan aflæse hvilken indflydelse produktet har på forskellige miljø-parametre. Tænk, hvis man kunne se det på tøj og mobiltelefoner og meget andet, hvor vores forbrug har store konsekvenser for miljøet. Det kan jo godt komme til at rive lidt i samvittigheden.
Jeg ville ønske, at jeg kunne linke jer til mødet i går og alle de ærligt dedikerede mennesker, og det er noget, L’Oréal investerer i, for som Viguier-Hovasse sagde, så skal alle ansatte se gennem samme briller. Alle skal brænde for sagen og være sustainability champions. Jeg håber, I har tid til at se videoen HER og også gerne læse HER.
PS: Der er MANGE, der gør det godt og endnu flere, der arbejder på at gøre det bedre. Men selvfølgelig er det svært at måle sig med de største, som også er dem, der har de økonomiske muskler og altså heldigvis investerer. I øvrigt også en masse i at forbedre forhold for kvinder, som du kan læse i link herover.
Men længe før andre var L’Oréal jo også ude med modeller i alle aldre og alle hudtoner. Selvfølgelig fordi de sælger produkter over hele verden, men det er der så mange der gør uden at det kan ses af deres marketing.
De har været gode til at læse tiden og har altså valgt at springe i stedet for at kravle ind i den fremtid, verdens politikere nu sidder og longsnakker om. Men derude i den virkelige verden står en ung generation, der ikke snakker om forandring men kræver forandring. Og dem vil ethvert dygtigt firma jo gerne sikre sig goodwill hos. Og både de og vores planet er worth it.
GOD weekend til jer ♥
Billedet er ikke fra nu, for bøgen er der ikke helt endnu på disse kanter, men det har anemonerne været i flere uger og man bliver helt duftberuset
Karin Winther skriver
PIL label kan helt sikkert få samme effekt som da jeg for første gang på over 4 måneder købte en god bøf i Coop ! Så skreg min klimaprofil helt vildt op om, hvordan jeg havde ødelagt min ellers så fine statistik 🤣😂🙈 men da havde jeg jo betalt 😌
Men det er klokkeklart hvad det koster for miljøet, når vi ikke tænker, så Bring it On !!
Lise Grosmann skriver
Karin Winther: SMIL <3 Bare du ikke går over til laboratoriekød, for Christian Sylvest Vestergaard, seniorkonsulent og ph.d. ved Teknologisk Institut skriver i Berlingske, at det kræver ca. 2-300 kalvefostre per burger. Forklaring: Ved fremstilling af laboratoriekød, som visse politikere foreslår, tager man en biopsi fra et dyr og lader cellerne vokse i et medie udvunder af kalvefostre, fortæller Vestergaard. Vegetabilske medier har også visse problemer fortæller han. Det er ikke altid lige til at gennemskue.
Karin Winther skriver
Puha det lyder SÅ klamt! Næh lad os hellere lave vores egne rødbedebøffer og selleribøffer med masser af svampe ! Det lærer jeg om ovre hos Planteslagterne 😁
Linda Nedergaard skriver
Dejligt at en af de store på markedet tager kvantespring i forhold til at gøre det bedste for os og vores jord 🙂
Ja skoven er smuk og fyldt med anemoner og ramsløg – ud og nyde det i weekenden, men stadig godt med tøj på – for vi mangler endnu lidt varme, synes jeg.
Rigtig god weekend til dig 🙂
Kh Linda
Lise Grosmann skriver
Linda Nedergaard: Ja, jeg synes, de fortjener ros for at bruge af milliarderne til ren samvittighed.
Jeg skal ud nu og kigge på de anemoner, for de synger på sidste vers, men så springer bøgen. Det er en vidunderlig tid, men ja….stadig noget blæsekoldt. Kh lise
Kis skriver
Kære Lise – ja det er da et opløftende skriv at gå til weekend på.
Solen skinner og det grønne skær er der 🙂
Jeg søger en ny dagcreme, over hyaleron serum og c vitamin og under solcreme. Nem og inspirerende søgning på din blog Lise – jeg har hurtigt fundet flere emner jeg vil se nærmere på. Mange tak for det – og rigtig god weekend.
Bedste hilsner fra Kis
Lise Grosmann skriver
Kis: Tak kære Kis, det glæder mig. Også, at du fandt bud på dagcreme.
Jeg skal ud nu og nyde anemoner og kigge efter grønt skær….lige om lidt springer bøgen og alt det andet, det er en vidunderlig årstid.
God weekend kære <3