Og det kommer til at ændre din cremekrukke…..
Design fylder enormt i vores liv, for alt er design uden at vi tænker over det. Design er jo også funktion, og i rigtig mange tilfælde betyder det mere end udseende. Og lige om lidt står vi forbrugere ikke så meget over for et valg men nødvendighed om at vælge ikke bare indhold men også indpakning ud fra miljøhensyn. Ikke en trendrapport eller konference har ikke netop det øverst på programmet.
I kosmetikbranchen er man pænt flinke vil jeg mene, nogle mere end andre, men det rykker, når de største går forrest. Og det må man sige om L’Oréal, der har alle aspekter inde over lige fra at rydde op i miljøet til at skabe både indhold og emballager, der minimerer forbrug af ressourcer. Men de mange små nichebrands profilerer også i den grad sig selv på økodesign, genbrug, genopfyldning osv. Et af dem er Evolve…..
Evolve var et af de første beautybrands, der blev plastiknegative, og de er slet ikke stoppet på at gå videre i både miljø og den etiske retning – f.eks. ved at plante træer. Deres papemballager er komposterbare, vand- og CO2 besparende og lavet af græs. Og Joy Radiance Heroes pakningen her er lavet i mycelium og også lige til at kompostere
Den næste vigtige i rækken er jo os som forbrugere. Gør vi det, der er banet vej for. Sorterer vi rigtigt. Genbruger/genfylder vi. Sortering af affald er jo noget af svær øvelse for alle, der bor på en fjerdesal i en ejendom, men jeg kender faktisk en, der laver 14 sorteringer og er ubestikkelig i sin ambition om at have ren miljøprofil.
Man kan gå på svampejagt i vindueskarmen. Gro-Boks er produceret herhjemme, den er fyldt med økologisk kaffegrums og i det har man så podet østershatte. Yderkartonen er 100% nedbrydelig. Du kan læse mere HER. PS: Der er østershatte i gro-boksen, og de tørrede shiitake-svampe, jeg har lagt, har altså intet med boksen at gøre, det er ren illustrationspynt og købt i Irma.
Den her type produkter og emballager tror jeg, at vi kommer til at se flere af. Der er mange, der arbejder på fødevarefronten for at mindske vores aftryk på kloden, for der er mange munde at mætte efterhånden.
I har læsefri i morgen, men her er lige lidt mere designsnak….
Vidste du, at logoet til de små lollipop slikpinde Chupa Chups er designet af Salvador Dali. Jojo, og mange andre i dag verdensberømte kunstnere har sat designaftryk uden at de fleste af os ved det. Det er på sin vis også uden betydning, hvis vi er ejere af noget, vi kan lide og som fungerer.
Hvis du har tid og får lyst, så lyt til lidt hygge-design-snak med denne charmerende franskmand, Fabrice Peltier, som er ekspert i økodesign (der er engelsk oversættelse). Videoen er fra 2014 og da havde vi jo ikke for alvor taget hul på den enorme omvæltning, der er i gang på emballageområdet og hele tankegangen omkring miljø og cirkulær økonomi.
Pernille S skriver
Kære Lise
Dejligt du kommer så vidt omkring. Emballage, affaldssortering, miljø…..
Jo, vi har alle et medansvar; producenter-forbrugere.
Kan kun glædes over at se den store idérigdom kosmetikbranchen udøver. Emballage lavet af græs!!! Det er da fantastisk! Tænk hvis alle mulige brancher tænkte på nedbrydelighed udvundet af naturens overskud? Nu falder bladene snart fra træerne. Kunne disse ikke omsættes til emballage? Jeg klipper gladeligt komposterbart emballage i stykker og genanvender i min have. Elsker idéen!
For mange år siden, kontaktede jeg Arla og spurgte, hvorfor de satte plastskruelåg på deres mælkekartonner, istedet for at anvende tetrapak-systemet. Fik oplyst, at de ville outsource plastskruelågene, når lageret var opbrugt, og herefter gå tilbage til emballagen uden plastlåg. Det er nu over 15 år siden, og Arla sælger stadig mejeriprodukter/mælkekartonner med “dobbelt”lukning; plastlåg og tetrapak-lukning. Ved gud om jeg forstår det!
God dag til dig Lise🥰
Lise Grosmann skriver
Pernille S: Kære Pernille, ja, vi har et stort ansvar og det endelige ansvar både i valg, adfærd og selvfølgelig bortskaffelse af det affald, som selv den mest bevidste efterlader. Og jeg synes, at jeg ser utrolig mange ansvarsbevidste tiltag i beautybranchen. Der ligger selvfølgelig også salgstaktik bag, fordi der er så enormt fokus på kosmetik og det måske igen fordi det er produkter, der er tæt på os helt fysisk og måske fordi det er kvinder, der er de største forbrugere.
Og på den dumme side ser man så adfærd som den, du fortæller om Arla. Jamen, jamen…..Og hvorfor er vi så ikke flere, der reagerer lige som dig. Det er jo os, der bestemmer, fordi vi stemmer med indkøbskurven. Jeg må vist skrive til Arla (;