Men kom og få nuancerne med
I går var jeg, som jeg skrev, til første udgave af Beauty Forum. Et fint koncept og endda afholdt et utrolig smukt sted – nemlig på Statens Museum for kunst med udsigt til parken, som jeg i flere år gik gennem hver dag. Det var dengang, jeg boede i en lille lejlighed ved søerne og arbejdede på Gutenberghus, hvor ALT for damerne holdt til. Siden flyttede redaktionerne ud og man ændrede navn til Egmont.
Men det var Beauty Forum, det skulle handle om. Sjældent har jeg hørt udtrykket ‘lytte til din hud’, så mange gang. Jeg sad og tænkte, at ja – somme tider ville den nok skrige, hvis den kunne, når den får flået frakken af beskyttende celler af. Og sjældent har jeg følt mig så gammel. Og klog. Det sidste lyder ikke spor klædeligt beskedent, men bortset fra en kort afstikker på 6-7 år, så har hud været mit ‘fag’ siden jeg blev kosmetolog som 18-årig.
Og det var dem, de unge, der var fokusmålgruppe i dagens paneldebat. Og der blev helt klart sagt fornuftige ting om at ville “skabe tryghed og løfte barren i forhold til formidling, søge evidens-transparens og information om ærlig hudpleje i et marked, der er forurenet af myter*) og trends”(citat slut).
For som arrangør og moderator Micha Moreno, Polhem Agency sagde, så har vi alle et ansvar i forhold til formidling. Herunder mange af de unge influencere blandt publikum, der netop på deres digitale platforme taler til unge. Ofte jo sponsoreret, og selv hvis de korrekt skriver det, så kan det være svært for seer/lytter at sortere skeptisk, hvis man beundrer influenceren og gerne vil se ud som hende/ham.
Siger en en gammel printformidler, der er mikro i følgere i forhold til dem i panelet og blandt publikum og endnu flere derude. Men dengang man læste print var den skrivende ikke i fokus men derimod budskabet. Og annoncer boede i en anden afdeling end redaktionen.
Måske famlede mange forbrugere af hudpleje i blinde også dengang, når de stod ved kosmetikhylderne og skulle vælge. Om ikke andet var der mindre at vælge imellem. Så ja, der er brug for formidling baseret på viden, og så kommer vi jo til det helt store problem, for formidlerne er jo ikke enige. Så nu skal man ikke bare vælge sig en creme, man skal vælge, hvem der skal vejlede én til den rigtige creme.
Og her kommer vi så til noget, der i min optik var et problem i snakken i går. Det gik i flere tilfælde ud på, hvilke erfaringer den formidlende influencer i panelet selv havde med et givent produkt/ingrediens. Det kan næsten ikke passe dårligere med intentionen om ‘formidling’. Min hud skal ikke tilvænnes en ingrediens, som du (influenceren) er begejstret for, for min hud og din hud er ikke ens. Du skal formidle, hvad produktet kan og hvem (hvilken hud), der kan have gavn af det.
Derfor overskriften ‘der er penge (og følgere) i hud, så du må selv passe på den.’
Hvornår siver det ind, at hud ikke bare er et levende organ, vores største, men at vores overlevelse afhænger af, at den er intakt og i velvære. Der er en konstant kommunikation mellem hud og hjerne og tarm – og meget mere selvfølgelig, men det er foreløbig det, man ved. Og selvfølgelig er der direkte link til vores immunforsvar, for noget der angriber udefra kan være potentielt farligt.
Hud skal aldrig vænne sig! Og dens døde hudceller er der af en årsag. En af utallige, at det ville være rigtig dårlig taktik, at der var direkte adgang til levende hudceller, blodbane og og og….fortsæt selv skrækscenariet.
*) Her har vi en af de myter, der burde aflives!!!
PS: Der blev snakket rigtig meget AHA/BHA-peeling og A-vitamin i går, men jeg har nu mere lyst til at skubbe jer over til Katja-pudderdåse HER og læse formidling, hvor barren er den højeste ♥
Der er læsefri her i morgen, men ellers fås information som bekendt direkte i indbakken, hvis man melder sig HER.
Skriv et svar