Nu rabler det for hende….cellesnak, hvor vil jeg hen, celler kan da ikke snakke. Måske ikke i den forstand, men de kan kommunikere. Godt for os for ellers så det sort ud, tænk bare på vores immunforsvar, der genkender fjender og advarer “de andre”. Men det er indlysende nok også vigtigt, at vores hud, som er den mikrotynde hinde mellem os og alt omkring os, er i stand til at registrere og kommunikere videre, hvad der lurer af potentielle farer.
Det går som en løbeild via specialiserede receptorer, transmitterstoffer, signalmolekyler og små pumper i cellemembranen. Kanaler åbnes og lukkes, enzymer aktiveres og ting sker. På den måde kan celler kommunikere selv om de er langt fra hinanden.
Kompliceret stof, og jeg skal nok stoppe her, men den viden har været helt afgørende for udvikling af den hudpleje, vi har i dag. Man kan give cellerne et wake-up-call med lookalike-mokekyler, som ofte er udvundet af planter, fordi vi mennesker deler mange organiske forbindelser med planter.
Men af mange grunde kommer de en tur gennem laboratoriet, så man er sikker på, at det aktivstof, man udvikler er nøglen, der passer i låsen og kan trigge huden til at sætte skub i en proces. “It’s going to go where it’s needed”, som Irena Brown – som jeg skrev om i går – sagde.
Stamceller i huden er et andet fokusområde i forskningen sammen med cellernes ældningsmekanismer. Irena Brown nævnte således “age management” som det nye inden for hudpleje og det er den stigende efterspørgsel på netop det selv at have en finger med i, hvordan ens hud ældes, der driver forskningen i ingredienser i dag, sagde hun.
De produkter, du ser på billedet er eksempler på firstmovere inden for en kategori af produkter, der næsten hver dag kommer et nyt af. De er hverken cremer eller serumer men “aktivatorer”, der sætter en gunstig proces i gang i huden. Får cellerne til at snakke sundere sammen og vækker dem, der er blevet dovne.
La Prairie har jeg endnu ikke nået at teste, men jeg er overbevist om, at min hud nok skal opleve den lovede “power charge”. Om de andre produkter kan jeg sige….wauw, der skete altså i den grad noget til det bedre. Glød er det første, der falder mig ind – og det fra dag et! Og det selv om jeg faktisk nok er vokset lidt ud af målgruppen for disse produkter. Forebyggelse er nu engang bedst, men skulle du være i “fifty-sixty” segmentet, så kan jeg kun sige: go for it!
Skriv et svar